بررسی انواع نمای ساختمان و مقایسه آنها

در این مقاله در مورد انواع نمای ساختمان صحبت می‌کنیم که استفاده از آن‌ها رایج و مرسوم است؛ اطلاعاتی مفید و کارآمد در مورد مزایا و معایب هرکدام به دست می‌آوریم و به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم. متریال زیادی به‌عنوان نما ساختمان اجرا می‌شوند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خودشان را دارند. هرکدام جلوه‌ای خاص و متفاوت از زیبایی را به نمای ساختمان اضافه می‌کنند و طرفداران مختص به خودشان را دارند.

اگر شما هم به‌دنبال کسب اطلاعات در مورد انواع نمای ساختمان مدرن، تجاری و غیره هستید، با ما همراه باشید تا متریال مختلف را از نظر مزایا و معایب به چالش بکشیم و از بین آن‌ها دست به انتخاب مناسب بزنیم.

اهمیت نما برای ساختمان

بدون شک انتخاب نمای مناسب برای ساختمان از ضروریات ساختمان سازی است. نمای ساختمان، تأثیر غیرقابل انکاری بر زیبایی بصری و ظاهر آن دارد. 

حتی در زمان انتخاب و خریدن ساده‌ترین چیزها مانند لوازم ریز و دم دستی آشپزخانه، به رنگ، طرح، پوسته بیرونی و ظاهر لوازم اهمیت می‌دهیم چه برسد به موارد بزرگ‌تری همچون خریدن ماشین و انتخاب یک متریال برای اجرا روی نمای ساختمان مدرن.

نمای یک ساختمان نشانه‌ای از کیفیت ساخت کلی و معماری ساختمان است.

همچنین نمای ساختمان مدرن حکم لباس آن را دارد و چه بهتر که بهترین لباس را برای ساختمان خود انتخاب کنیم و ظاهری آراسته و مرتب برای آن بسازیم.

اما بهترین نمای ساختمان چیست؟ چه فاکتورهایی در انتخاب یک نمای مناسب برای ساختمان تأثیرگذار هستند؟ آیا لزوماً گران‌ترین نما، بهترین نما است؟ نمای ساختمان مدرن چیست؟ نمای ساختمان تجاری چه تفاوت‌هایی با نمای ساختمان مسکونی دارد؟

اهمیت انتخاب نمای ساختمان

همان‌طور که اشاره شد، انتخاب نمای مناسب برای ساختمان بسیار مهم است، چرا که نمای ساختمان جلوه بیرونی آن است و اولین عنصری است که با بیننده خارجی ارتباط برقرار می‌کند.

معیارهای زیادی در انتخاب نمای مناسب تأثیرگذار هستند، برخی از این معیارها تحت تأثیر سلیقه‌ و علایق درونی افراد است، برخی تحت تأثیر آب‌وهوای منطقه و برخی دیگر تحت تأثیر بافت منطقه‌ای و ناحیه‌ای است که ساختمان در آن واقع شده است.

معیارهای زیر را می‌توان به‌عنوان فاکتورهای تأثیرگذار در انتخاب بهترین نمای ساختمانی برشمرد:

  • سادگی
  • شکیل بودن
  • زیبایی
  • اصالت
  • ایمنی نما و عدم ریزش آن
  • مقرون‌به‌صرفه بودن متریال و بودجه در نظر گرفته‌شده برای خریداری مواد اولیه
  • بومی‌بودن متریال از جهت امکان دسترسی آسان و راحت
  • مدت زمان ماندگاری بدون نیاز به تعمیرات
  • هزینه‌های نگهداری، تعمیر و تعویض متریال
  • درجه عایق‌بودن در برابر حرارت، برودت و سروصدا
  • نحوه شستشو و نظافت
  • نوع متریال به‌کاررفته در اجرای ساختمان
  • سیستم اجرای نما
  • متراژ نما
  • تعداد طبقات
  • ابعاد تراس‌ها و پنجره‌های رو به نما
  • موقعیت ساختمان و بافت کلی منطقه
  • ارتفاع نما
  • دوام و ماندگاری متریال و مقاومت آن‌ها در برابر عوامل آب‌وهوایی مانند حرارت، برود، تگرگ و بارش، باد و طوفان
  • دستمزد کارگران و هزینه اجرا
  • کاربری ساختمان
  • مراقبت و نگهداری آسان
  • تعادل رطوبتی

معرفی انواع نمای ساختمان

بهترین نمای ساختمان تجاری، نمایی است که یک تعادل مناسب بین فاکتورهای تأثیرگذار ذکرشده ایجاد کند و با بافت منطقه همسو و هماهنگ باشد.

همین طور نمای ساختمان باید با بودجه ما متناسب باشد، با سلیقه ما سازگار باشد، مدرن، به‌روز و خاص باشد، با شرایط آب‌وهوایی منطقه همخوانی داشته باشد، نگهداری و نظافت آسانی داشته باشد و سادگی، اصالت و زیبایی را توأمان داشته باشد. با این تعاریف، به استقبال انواع نمای ساختمان می‌رویم.

نمای-ساختمان-اکسپندد-متال

نمای ساختمان اکسپندد متال

اکسپندد متال یکی از انواع نمای ساختمانی است که تقریباً تمام ویژگی‌ها و خصوصیات مدنظر برای انتخاب به‌عنوان بهترین نمای ساختمان را دارد. این متریال زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد، مدرن، به‌روز و خاص و مقرون‌به‌صرفه است و توجیه اقتصادی دارد.

تکنیک اجرای آن آسان است، نیاز به نگهداری خاصی ندارد، ماندگاری بسیار بالایی دارد و تا چند سال نیاز به ترمیم، تعمیر و تعویض ندارد.

نمای اکسپندد متال نام متریالی است که از ترکیب چند فلز مانند آهن، آلومینیوم، مس و استیل، تحت فرآیندهای صنعتی و شیمیایی تشکیل می‌شود و سپس برش داده می‌شود. اکسپندد متال ظاهری شبیه به توری دارد و به‌صورت مفتول است.

از این متریال هم برای اجرای نمای اصلی ساختمان می‌توان استفاده کرد و هم به‌عنوان نمای دوم و پوسته نمای اول.

اجرای این متریال به‌عنوان نمای دوم و پوسته، منجر به افزایش ایمنی و زیبایی نمای کلی ساختمان می‌شود و هزینه‌های نگهداری، ترمیم و تعمیر آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

استفاده از اکسپندد متال این روزها در حال افزایش است و علاوه‌ بر امکان اجرای آن به‌عنوان نمای بیرونی اصلی و نمای پوسته، قابلیت اجرا در نماهای داخلی ساختمان و سقف کاذب را نیز دارد. از این رو، بسیار مورد توجه پیمانکاران و فعالان حوزه ساخت‌وساز قرار گرفته است.

اگر به‌دنبال متریالی کمیاب و خاص برای نمای ساختمان خود می‌گردید که زیبایی و مقرون‌به‌صرفه بودن را به‌صورت یکجا داشته باشد و ظاهری شکیل و مدرن به ساختمان شما ببخشد، پیشنهاد ما استفاده از اکسپندد متال است.

برای دریافت مشاوره و ثبت سفارش خود می‌توانید به سایت شرکت توری سید مراجعه کنید. در سایت توری سید می‌توانید محصولات اکسپندد متال را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت مستقیماً از درب کارخانه خریداری کنید؛ تنها کافی است با شماره‌های درج‌شده در زیر تماس بگیرید تا کارشناسان مجموعه شما را راهنمایی کنند.

۰۲۱-۶۶۳۱۸۰۶۹

۰۲۱-۶۶۱۳۱۲۵۸

۰۲۱-۴۴۷۱۷۴۶۵

۰۲۱-۴۴۷۵۹۶۱۴

نمای ساختمان سنگی

نمای ساختمان سنگ

نمای سنگی به‌عنوان یکی از انواع نمای ساختمان، بسیار مرسوم و رایج است. از گذشته تاکنون نمای سنگی نیز در بین فعالان ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته است.

سنگ ظاهر زیبا، اصیل و شکیلی دارد، بافت غالب اکثر مناطق و شهرها را تشکیل می‌دهد، متریالی بومی است که تهیه آن بسیار آسان و راحت است، مقاومت بالایی در برابر خراش و خط‌وخش دارد، نظافت آن آسان است و عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی مناسبی است.

سنگ‌هایی مانند مرمر و گرانیت جلوه‌ای بسیار لاکچری و زیبا دارند.

نمای ساختمان سنگ نقاط ضعفی نیز دارد. گران‌بودن سنگ، هزینه اجرای بالا به‌دلیل دشواری کار و بالا بودن هزینه‌های نگهداری از جمله این موارد است.

همچنین ترمیم و تعویض سنگ‌های طبیعی و تکراری‌شدن ظاهر و همه‌گیری استفاده از آن، جزو دیگر نقاط ضعف نمای سنگی است. البته با پیشرفت صنعت و تولید سنگ‌های مصنوعی مانند تراورتن، تا حدودی از قیمت اولیه، قیمت اجرا و ترمیم و یکدست بودن و تکراری‌بودن ظاهر نماهای سنگی کاسته شده است.

نمای آجری ساختمان مدرن

نمای آجری

یکی دیگر از انواع نمای ساختمان، نمای آجری است که قدمتی چندصد ساله دارد. آجر به‌عنوان نمای بیرون ساختمان از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفت. بیشتر بناهای قدیمی نمای آجری دارند و آجر در کنار سنگ، دو متریالی است که بیشترین استفاده را در بین فعالان ساختمانی داشته است.

آجر عایق حرارتی خوبی برای سرما، گرما و سروصدا است و از دوام و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است. هزینه ترمیم و نگهداری آن پایین است و نیاز به نظافت چندانی هم ندارد.

آجر در کشور ما یک متریال بومی است و از همین جهت، تأمین آن آسان است و قیمت اولیه و هزینه اجرای پایینی دارد. آجر همچنین ایمنی بالایی دارد.

تنها نقاط ضعف آجر، قدیمی‌بودن این متریال و ظاهر نه چندان زیبا و دلچسب آن است.

نمای چوبی

چوب یکی دیگر از متریال پرطرفداری است که به‌عنوان نما ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته چوبی که برای اجرا به‌عنوان نما ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد با چوب خام و چوب جنگل تفاوت‌هایی دارد.

چوب مورد استفاده برای نمای ساختمان، تحت فرآیندهای صنعتی خاص قرار می‌گیرد تا در برابر حشرات، قارچ‌ها، حرارت و آتش‌سوزی، برودت و یخ زدگی، تابش نور خورشید و خط و خش مقاوم شود.

نماهای چوبی هزینه اجرای بالایی دارند و نگهداری و مراقبت از آن‌ها کار نسبتاً دشواری است. نظافت نمای چوبی کار راحتی نیست، نمای چوبی عایق مناسبی در برابر حرارت، برودت و سروصدا به شمار نمی‌رود و با بافت مناطق مختلف در تضاد است.

البته نمای چوبی مزایای بسیاری نیز دارد. چوب سبک است و ایمنی بالایی دارد، متریال ارزان‌قیمتی در مقایسه با سنگ و شیشه است، بومی است و تهیه آن کار دشواری نیست، زیبایی و اصالت چشم‌نوازی دارد و ماندگاری و دوام بسیار بالایی دارد.

نمای شیشه ای - پردیس ملت تهران

نمای شیشه ای

نوعی دیگر از نماهای رایج، نمای شیشه ای است که به وفور در شهرهای بزرگ در قالب برج‌ها، آسمان‌خراش‌ها و سازه‌های بزرگ دیده می‌شود. شیشه ظاهری زیبا و مدرن به ساختمان می‌بخشد.

ساختمان‌هایی با نمای شیشه ای، در بین ساختمان‌های مجاور که نمای سنگی و آجری دارند، مانند نگین انگشتر می‌درخشند.

شیشه زیبایی بصری بالایی دارد، خاص، متفاوت و منحصربه‌فرد است، تنوع رنگ و مدل بالایی دارد، عایق بسیار خوبی برای صدا، حرارت، برودت، الکتریسیته و رطوبت است و متریالی بومی است که تهیه آن راحت و بی‌دردسر است؛ اما نقاط ضعف متعددی که دارد مانع از انتخاب شیشه به‌عنوان یک نمای ساختمانی مرسوم و رایج می‌شود.

نمای شیشه قیمت بالایی دارد، هزینه دستمزد و اجرای بالایی دارد، هزینه نگهداری، ترمیم و تعویض بالایی دارد، نیاز به نظافت دائمی دارد، ایمنی پایینی دارد، برای بیشتر کاربری‌ها نامناسب است و با بافت کلی مناطق شهری در تضاد کامل است. البته این تضاد برای ساختمان‌هایی با کاربری‌های خاص، تجاری و اداری در برخی موارد یک مزیت محسوب می‌شود.

نمای اتیکس

سیستم کامپوزیت عایق‌بندی حرارتی خارجی (The external thermal insulation composite system) که به اختصار اتیکس (Etics) نامیده می‌شد، یکی دیگر از انواع نمای ساختمانی است که هم برای ساختمان‌های نوساز و هم برای بازسازی نمای قدیمی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

اتیکس، زیبا، بادوام، و مقرون‌به‌صرفه است. این نما عایق بسیار مناسبی برای حرارت، برودت، آب، رطوبت و سروصدا است و مراقبت و نظافت آسانی دارد.

در سمت مقابل مواد اولیه اتیکس گران قیمت هستند و هزینه اجرای بالایی نیز دارند، چرا که اجرای صحیح و اصولی این نما دقت، مهارت و ظرافت خاصی را می‌طلبد.

نمای رومی سنتی

نمای رومی

نامی که برای نمای رومی انتخاب شده است، خبر از معماری کلاسیک رومی و استفاده از سنگ طبیعی می‌دهد. نمای رومی برگرفته از معماری کلاسیک و باستانی رومی است که ستون‌های بزرگ و موازی در کنار سنگ‌های مرمر و گرانیت، دو عنصر اساسی و برجسته آن است.

در واقع، نمای رومی زیرمجموعه‌ای از نماهای سنگی است با این تفاوت که هزینه اجرای آن بسیار بالاتر است و ظاهری لاکچری‌تر، لوکس‌تر و مجلل‌تر به ساختمان می‌بخشد.

نمای سیمانی

یکی از انواع نمای ساختمان تجاری، نمای سیمانی است که اجرای راحتی دارد، نیاز به مراقبت، نظافت و نگهداری خاصی ندارد و هزینه پایین‌تری در مقایسه با چوب، شیشه، کامپوزیت، آجر و سنگ دارد.همچنین مقاومت خوبی در برابر حرارت، دوام و ماندگاری بالایی دارد و بومی و تهیه آن آسان است.

در سمت مقابل نمای سیمانی چندان ظاهر زیبایی ندارد و چنگی به دل نمی‌زند، به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمای کامپوزیتی

نمای کامپوزیتی

با استفاده از ورق‌های آلومینیومی سه لایه می‌توان نمای کامپوزیتی را اجرا کرد. ۲ لایه از این ورق‌ها از آلومینیوم است و جنس لایه سوم را پلی‌اتیلن تشکیل می‌دهد.

این ورق‌های کامپوزیتی در ابعاد مشخصی تولید می‌شوند و به‌صورت آماده در دسترس خریداران قرار دارند.

وزن کم، ظاهر مدرن و زیبا، تنوع رنگی بالا، عایق حرارت، رطوبت و سروصدا، ضدآب بودن، ماندگاری و طول عمر بالا، نظافت و شستشوی آسان، امکان برش‌دادن و سوراخ‌کاری و سرعت نصب و اجرای بالا از مزایای نمای کامپوزیتی است.

ایجاد شکاف و فاصله بین دیوار اصلی و نما که منجر به رشد حشرات و گیاهان مزاحم می‌شود، عدم مقاومت بالا در برابر ضربه، باد، طوفان و تغییر شکل، هزینه اجرا، نگهداری، ترمیم و تعویض بالا در کنار نیاز به مواد مکملی مانند رنگ نانو، ‌چسب مخصوص و پوشش محافظ، از معایب نمای کامپوزیتی است.

نمای مینرال

یکی دیگر از نماهای پرطرفدار ساختمانی، نمای مینرال است که ترکیبی از دانه‌های ریز، درشت و متوسط سنگ مرمریت، گرانیت و کوارتز است که با رنگ طبیعی پوشانده شده است.

مزایای نمای مینرال

  • هزینه اجرای کم
  • سرعت اجرای بالا
  • مقاومت حرارتی و صوتی مناسب
  • عدم نیاز به مراقبت خاص و نظافت مکرر
  • وزن کمتر نسبت به سنگ
  • بومی بودن متریال
  • ایمنی و ماندگاری بالا 

نیاز به دقت بالا در اجرا و لزوم استفاده از رنگ طبیعی و پودرهای آنتی استاتیک برای جلوگیری از تغییر رنگ، مقاومت کم در برابر رطوبت، آلودگی و ترک‌خودرن از معایب نمای مینرال است.

نمای نزدیک بایرامیکس

نمای بایرامیکس

یکی دیگر از انواع نما ساختمانی، نمای بایرامیکس است.

بایرامیکس ترکیبی از دانه‌های ریز و درشت گرانیت، مرمر سرامیزه و رزین‌های طبیعی و صنعتی است که تنوع رنگی و طرحی بالایی دارد.

از مزایای نمای بایرامیکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر آب باران، حرارت و برودت
  • قابلیت شستشو و نظافت آسان
  • عدم نیاز به مراقبت و نگهداری خاص
  • ماندگاری و دوام بالا
  • نصب آسان و سریع
  • انعطاف پذیری بالا
  • وزن سبک
  • سازگاری بالا با محیط زیست
  • قابلیت اجرا بر روی انواع سطوح چوبی، سنگی، پلاستیکی، سرامیکی و سیمانی

پوسته‌پوسته‌شدن، نیاز به شستشوی مرتب، بومی نبودن متریال، قیمت بالا و زیبایی ظاهری نه چندان دلچسب، از معایب این نما است.

مشاوره جهت خرید و انتخاب

در این مقاله با انواع نما ساختمانی آشنا شدیم و از نزدیک چند مورد از رایج‌ترین و بهترین نماهای ساختمانی را مورد بررسی قرار دادیم. با مدنظر قرار دادن نکات، مزایا و معایب ذکرشده در مورد هر نما، بهترین نمای ممکن را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

حال که با انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آن آشنا شدید، کار به‌مراتب راحت‌تری برای انتخاب‌کردن خواهید داشت.

به طور کلی پیشنهاد ما به شما استفاده از نمای اکسپندد متال است که تمام استانداردهای لازم را به‌خوبی پاس می‌کند و تعادل ایده‌آلی از معیارهای مهم انتخاب نمای مناسب را در خود دارد.

برای دریافت مشاوره و خرید جهت اجرای انواع نمای ساختمان به خصوص نمای ساختمان اکسپندد می‌توانید با کارشناسان توری سید در تماس باشید.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

جدیدترین مدل تابلو مغازه چیست + ایده تابلو مغازه

جدیدترین مدل تابلو مغازه چیست + ایده تابلو مغازه

به چشم آمدن بیشتر یک واحد تجاری در میان انبوه کسب و کارها، یکی از مهم‌ترین اهداف نصب تابلوی مغازه است. با استفاده از جدیدترین مدل های تابلو مغازه می‌توانید کسب و کار خود را به بهترین شکل تبلیغ و توجه مردم را به‌سوی آن جلب کنید. استفاده از یک تابلوی مغازه جذاب نوعی...

ورق استیل ۳۱۰ نسوز: خرید، قیمت و کاربردها

ورق استیل ۳۱۰ نسوز: خرید، قیمت و کاربردها

ورق‌های استیل، انواع مختلف با مشخصات و کاربردهای متفاوت دارند. ورق استیل 310 نسوز یکی از بهترین انواع ورق‌های استیل نسوز است که‌ دربرابر حرارت و گرما مقاوم است. این محصول به‌ویژه در صنایعی که به‌ ور‌ق‌های فولادی با دمای بالا نیاز دارند، به‌کار می‌رود. ورق استیل 310...

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

در معماری مدرن، از نماهای جذاب و خلاقانه‌ای استفاده می‌شود که جلوه خاصی به ساختمان می‌بخشند. یکی از این نماهای جدید؛ نمای دو پوسته است. این مدل علاوه‌بر زیبایی از اتلاف انرژی‌ نیز جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود که ساختمان از تهویه مناسب‌تری برخوردار باشد. نمای دو پوسته...

مطالب مرتبط

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته از دو لایه پوسته بیرونی و پوسته داخلی ساخته می‌شود. به‌طور‌ مثال، لایه بیرونی می‌تواند از جنس شیشه تک جداره یا نمای اکسپندد متال و لایه درونی نیز از شیشه دوجداره باشد.

انواع متریال نمای ساختمان

انواع متریال نمای ساختمان

انواع متریال نمای ساختمان می‌توانند به ساختمان چهره و نمایی مدرن متناسب با کاربری آن ببخشند و و بسیاری ویژگی‌های دیگر به ساختمان ببخشند.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *