تفاوت های کربن استیل و استنلس استیل چیست؟

اگر تفاوت کربن استیل و استنلس استیل را نمی‌دانید، تنها نیستید. در واقع، این یکی از رایج ترین سوالاتی است که ما به عنوان یک تامین کننده دریافت می‌کنیم.

فقط به این دلیل که هر دو مورد از استیل ساخته شده‌اند، لزوماً به این معنی نیست که دارای یک نوع ویژگی و کاربرد هستند. انواع مختلفی از استیل وجود دارد که رایج ترین آنها استنلس استیل و کربن استیل است. در حالی که هر دو نوع ممکن است یکسان به نظر برسند، برخی تفاوت‌های ظریف کلیدی وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

در این مقاله به بررسی هر کدام و مقایسه بین آن‌ها می‌پردازیم.

کربن استیل

کربن استیل یا فولاد کربنی یکی از پرکاربردترین فلزات تجاری در جهان است. به عنوان آلیاژی از آهن و کربن، این نوع استیل دارای غلظت کربن بالاتری نسبت به انواع دیگر است و برای کاربردهایی که به استحکام بالا نیاز است، بسیار موثر است.

کربن استیل بر اساس محتوای کربن خود به یکی از دسته‌های زیر درجه بندی و طبقه بندی می‌شوند:

استیل کم کربن: < 0.25٪ (مثال: AISI 304)

کربن استیل متوسط: ۰٫۲۵٪ – ۰٫۶۰٪ (مثال: AISI 409)

استیل زیاد کربن: ۰٫۶۰٪ – ۱٫۲۵٪ (مثال: AISI 440C)

یک مسئله مشترک همه کربن‌های استیل این است که در دمای کمتر از ۳۲ درجه فارنهایت به خوب عمل نمی‌کنند و بیشتر مستعد زنگ زدگی و خوردگی هستند. در دمای زیر انجماد، استیل‌های کربنی انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند و در صورت قرار گرفتن بیش از حد طولانی ممکن است ترک بخورند.

کربن استیل چه مزایایی دارد؟

با ترکیب کربن، ویژگی‌های استیل تغییر می‌کند.

به طور معمول، قوی و سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از شمشیرها، چاقوها و سایر سلاح‌های تیغه‌دار با کربن بالا تولید می‌شوند.

کربن استیل را می توان از فولاد بازیافتی، فولاد خالص یا ترکیبی از هر دو تولید کرد و در انواع مختلفی مانند گالوانیزه، نورد گرم یا نورد سرد موجود است.

تفاوت کربن استیل و استنلس استیل

استنلس استیل

استنلس استیل که در ایران به نام فولاد ضد زنگ نیز شناخته می‌شود، در درجه اول برای مقاومت در برابر خوردگی استفاده می‌شوند.

از استنلس استیل که از کروم و آهن تشکیل شده است، برای تهیه لیست بلندبالایی از محصولات از جمله توری استیل، مخازن مواد غذایی و دارویی، ابزار جراحی، سیم، سینک، مبلمان پاسیو، لوله آب و سینی کابل استفاده می‌شود.

درصد کروم اضافه شده به آهن بین ۱۰ تا ۳۵ درصد متغیر است و بر اساس عیار تولیدی تغییر می‌کند. اکسید کروم یک لایه محافظ برای فولاد ضد زنگ ایجاد می‌کند تا از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری شود.

در واقع صدها آلیاژ مختلف از این محصول موجود است که در مقاله انواع استیل و آلیاژهای آن به طور کامل راجع به آن صحبت کردیم.

در حالی که فولاد ضد زنگ گران‌تر از فولاد معمولی است، عمر مفید طولانی آن در دراز مدت ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

برای ثبت سفارش و خرید انواع توری استیل می‌توانید با شماره ۶۶۳۱۸۰۶۹-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

تفاوت های ظاهری بین کربن استیل و اسنتنلس استیل

تفاوت‌ های ظاهری بین کربن استیل و استنلس استیل شامل تفاوت سطح و نحوه بازتاب نور این دو فلز است. استیل استنلس از کربن براق و درخشان‌تر است. از طرف دیگر کربن استیل دارای روکش مات و کدر است.

یکی دیگر از راه‌های متداول برای تشخیص تفاوت این دو، بررسی علائمی از اکسیداسیون (رنگ قرمز) روی سطح آنهاست. استیل‌های کربنی اغلب حاوی مقدار زیادی کربن هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت مستعد زنگ زدگی هستند، در حالی که استیل‌های استنلس زنگ نمی‌زنند.

اگر واقعاً در تنگنا هستید و نمی دانید که چگونه تفاوت را تشخیص دهید، یک یا دو قطره آب لیمو را روی استیل بریزید و بگذارید مدتی بماند. اگر آب لیمو یک لکه سیاه ایجاد کند، به احتمال زیاد استیل کربن است.

تفاوت های کاربردی بین کربن استیل و اسنتنلس استیل

هر دو محصول مزایا و معایب خاص خود را دارند.

هر دو برای ساخت محصولات بادوام تولید می‌شوند، بدون ترک خوردگی یا بریدگی ماشین کاری می‌شوند و در نهایت به اتصالات قوی جوش داده می‌شوند.

برای انتخاب بین این دو باید در نظر بگیرید چه کاربردی و در چه محیطی مد نیاز شما است.

آیا نیاز به ساخت چیزی با استحکام و دوام بالا مانند پل یا راه آهن دارید؟ این احتمال وجود دارد که بخواهید از کربن استیل استفاده کنید.

آیا به ابزاری مقاوم در برابر خوردگی نیاز دارید که بتواند در محیط های مرطوب مانند ابزار جراحی مقاومت کند؟ استنلس استیل بهترین گزینه شما خواهد بود.

در نهایت، بعد از این که نیاز خود را شناسایی کردید برای اطمینان از انتخاب خود می توانید با کارشناسان معتبر مشورت کنید. شرکت توری سید با سابقه ۱۰ ساله در بازار آهن شاداباد تهران آماده ارائه مشورت‌های تخصصی در خصوص انتخاب و سفارش محصولات استنلس استیل می‌باشد.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و...

مطالب مرتبط

لوله کربن استیل چیست؟

لوله کربن استیل چیست؟

لوله کربن استیل که با نام لوله آهنی نیز در بازار شناخته می‌شوند، از ترکیب کردن آهن و کربن در کنار سایر افزودنی‌ها نظیر منگنز و عناصر دیگر ساخته می‌شود.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *