طراحی نمای ویلا: ۷ نکته مهم که باید بدانید

طراحی نمای ویلا چهره‌ای از ویلا به تماشا می‌گذارد که ممکن است زیبا، جذاب و دل‌پسند باشد. همچنین ممکن است چنگی به دل نزند و نظر افراد به ویلا را جذب نکند. یک نکته را در ساخت ویلای مدرن یا کلاسیک خود در نظر داشته باشید. ساخت ویلای شما هرچقدر هم درست و مطابق با اصول معماری باشد، بدون داشتن نمایی زیبا نظر مخاطب را جذب نمی‌کند.

نمای ویلا بیانگر نکته‌های بسیاری در طراحی و ساخت آن است و تاثیر زیادی در قیمت آن می‌گذارد. سبک طراحی ویلا نیز با نگاهی به نمای آن مشخص می‌شود.

با ما در ادامه همراه باشید تا به اهمیت طراحی نما در ویلا و مهم‌ترین نکته‌های آن بپردازیم.

اهمیت طراحی نمای ویلا

با در نظر گرفتن چند نکته به اهمیت طراحی نمای یک ویلا پی می‌بریم:

  • نمای ویلا نخستین تصویر آن است که در ذهن هر بیننده‌ای نقش می‌بندد.
  • زیبایی یک ویلا با طراحی نمای آن در چشم دیگران نمایان می‌شود.
  • نمای خوب یا بد ویلا معرف چگونگی طراحی دکوراسیون داخلی آن هم هست.
  • نمای ویلا بیانگر سبک طراحی داخلی آن است. نمای مدرن از سبک مدرنیسم حکایت می‌کند و نمای کلاسیک هم نوید سازه‌ای با طراحی کلاسیک می‌دهد.
  • ارزش مادی یک ویلا با طراحی مدرن و اصولی نمای آن افزایش می‌یابد.
  • تفاوتی نمی‌کند نما کلاسیک باشد یا مدرن. در هر صورت، نمای ویلا در معرض تابش آفتاب و ریزش برف ‌و باران قرار می‌گیرد و باید با توجه به این نکته طراحی شود.
  • طراحی نمای ویلای مدرن یا کلاسیک باید آرامش و آسایش ساکنان آن را از نظر دما، سروصدا و ایمنی تامین ‌کند.
  • طراحی نمای ویلا دوبلکس از زیباترین نماهای ویلایی است و سازه شما را خاص‌ و منحصربه‌فرد می‌سازد.
  • طراحی نمای ساختمان بیانگر توانمندی طراحان و سازندگان یک ویلا است.
ورق گالوانیزه چیست

مهم‌ترین نکته‌ها در طراحی نمای ویلا

نکته‌های گوناگونی در طراحی نمای وجود دارد که با آگاهی از آنها می‌توانید نمای زیبا و ماندگارتری طراحی کنید.

۱- منطقه جغرافیایی ویلا

نخستین نکته مهم در طراحی نما منطقه جغرافیایی آن است. ویلایی که در مناطق پرباران ساخته می‌شود، نمایی متفاوت از ویلاهای مناطق گرم و خشک دارد. برای مثال، نمای شیروانی مناسب مناطق پرباران است. در صورت به‌کارگیری سبک دیگری در طراحی نمای مناطق پرباران، شما شاهد فرسایش زودهنگام ساختمان ویلایی خود خواهید بود.

۲- جهت قرارگیری زمین ویلا

ساختن یک ویلا و طراحی نمای ساختمان ویلا وابسته به جهت قرارگیری زمین آن هم هست.

اگر نما در معرض تابش آفتاب تند، بادهای شدید و برف‌وباران قرار دارد، باید مصالح مقاوم‌تری در ساخت آن به کار ببرید. ساخت ارزانترین نمای ساختمان در این مناطق تنها با شناخت بهترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی منطقه امکان‌پذیر است.

۳- در نظر گرفتن جهت تابش نور خورشید

برای بهره‌مندی هر سازه ویلایی از نور بهتر است آن را به سمت جهت تابش نور خورشید طراحی کنید.سازه‌های رو به جنوب از نور جنوبی گرم و درخشان بهره‌مند می‌شوند.

با طراحی نمای ویلا دوبلکس شرقی و غربی هم سازه شما در دو نوبت صبح و بعدازظهر از نور شرق و غرب برخوردار می‌شود.

۴- مواد و مصالح به‌کاررفته در نمای ویلا

برای داشتن ویلایی زیبایی، باکیفیت و ماندگار یک راه بیشتر ندارید. باید از بهترین مواد و مصالح متناسب با سبک ویلا و منطقه جغرافیایی ویلای خود بهره ببرید. توجه داشته باشید که می‌توانید با در نظر گرفتن ملاحظاتی، بهترین نمای ویلا را طراحی کنید. اما هرگز از مصالح بی‌کیفیت در نمای سازه خود استفاده نکنید.

۵- سبک طراحی نمای ویلا:

سبک طراحی ویلا پیش از آغاز به ساخت ویلا مشخص است. بدیهی است نمای ساختمان ویلا نیز با توجه به سبک ساخت سازه طراحی می‌شود. ویلا مدرن نیاز به طراحی نمای ویلای مدرن دارد و ویلای روستیک نیز نمای روستایی نیاز دارد. همچنین ویلای دوبلکس نیز طراحی نمای ویلا دوبلکس را می‌طلبد.

۶- عایق بودن نمای ویلا:

اگر دوست دارید سازه ویلایی شما در تابستان از گرما و در زمستان از سرما در امان باشد، عایق‌کاری را از یاد نبرید.

ویلاهای عایق‌کاری‌شده تنها آسایش شما را در فصل‌های سرد یا گرم سال تامین نمی‌کنند. این ویلاها مصرف انرژی را هم در سازه شما کاهش می‌دهند.

۷- مقاومت نمای ویلا

مقاومت نما از مهم‌ترین اصول طراحی نمای ساختمان است. ساخت نمای محکم برای ویلا هزینه کمتری از بازسازی آن در چند سال بعد برایتان به همراه خواهد داشت.

نماهای سنگی در ساختمان‌های مدرن و کلاسیک باید با پیچ و رولپلاک محکم شوند تا ضررهای جانی و مالی بعدی را به دنبال نداشته باشند. نماهای در معرض بارش بادوباران هم باید با توجه به این نکته مقاوم‌سازی شوند.

نمای اکسپندد متال یکی از محکم‌ترین و مقاوم‌ترین نماها در ساخت ویلا است.

پرطرفدارترین سبک‌های طراحی نمای ویلا

سبک‌های زیادی در ساخت نمای ویلاها به کار گرفته می‌شود. برخی از پرکاربردترین آنها را در کشور ما بشناسید:

طراحی نمای ویلای مدرن

طراحی نمای ویلای مدرن

در سال‌های اخیر، توجه بسیاری از مردم به ویلاهای مدرن جلب شده و خواهان ساخت ویلایی ساده در سبک‌های مدرن یا مینیمال هستند.

نماهای مدرن ساده و هندسی هستند. سادگی و آرامشی که در سازه‌هایی با سبک مدرن دیده می‌شود، در نقطه مقابل ساختمان‌های کلاسیک قرار دارد.

ویلاهای مدرن و لوکس از رنگ‌های دل‌خواه بهره می‌برند و می‌تواند دوبلکس هم باشد.

مصالح ساختمانی جدید، آجر و چوب از نمونه مصالح کاربردی در طراحی نمای ویلای مدرن به شمار می‌روند. سنگ نمای ساختمان ویلایی با سبک مدرن هم می‌تواند از بین شمار زیادی از سنگ‌های ساختمانی انتخاب شود.

طراحی نمای ویلا دوبلکس

ویلایی دوطبقه با پنجره‌های بزرگ و نور فراوان از ویژگی‌های نمای ویلای دوبلکس است.

وجود تراس یا بالکن در طبقه دوم ساختمان امکان لذت بردن بیشتر از فضای بیرونی ویلا را برایتان فراهم می‌کند. هر چهار سمت برخی از ویلاهای دوبلکس را می‌توانید نمای منحصربه‌فرد ویلای خود در نظر بگیرید.

با به‌کارگیری زیباترین سنگ نمای ساختمان ویلایی در سازه دوبلکس خود نمایی بی‌نظیر و به‌یادماندنی در دید همگان ثبت کنید.

نمای ویلا کلاسیک

پیشینه ساخت ساختمان‌هایی با سبک کلاسیک به چند دهه پیش بازمی‌گردد. این سبک هنوز هم طرفداران خود را دارد و شما می‌توانید ویلاهای کلاسیک را در گوشه‌وکنار ایران ببینید.

نمای کلاسیک پرتجمل و پر از نقش‌ها و طرح‌هایی است که هنر ایران باستان را در خاطر شما زنده می‌کند. سازه‌ای متقارن با اجزای متقارن نخستین ویژگی یک ویلای کلاسیک است.

رنگ‌های کِرِم، بژ، سفید و مصالح گران‌قیمت هم از ویژگی‌های چنین نماهایی هستند.

طراحی نمای روستیک

نمای روستیک یا روستایی شما را به یاد خانه‌های چوبی قدیمی در دل جنگل می‌اندازد. این ویلاها را می‌توانید با مدرن‌ترین روش‌ها و از بهترین مصالح ساختمانی بسازید.

چوب طبیعی یکی از مصالحی است که در ساخت این نماها به کار می‌رود. البته چوب مصنوعی یا ترمووود مقاومت بیشتری در برابر تغییرات جغرافیایی نشان می‌دهد.

برخی ویلاهای روستیک هم از نمای سنگی بهره می‌برند. صمیمت و زندگی در ویلاهای روستیک موج می‌زند و شما را به حال‌وهوای داستان‌های کودکی می‌برد.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و...

مطالب مرتبط

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته از دو لایه پوسته بیرونی و پوسته داخلی ساخته می‌شود. به‌طور‌ مثال، لایه بیرونی می‌تواند از جنس شیشه تک جداره یا نمای اکسپندد متال و لایه درونی نیز از شیشه دوجداره باشد.

انواع متریال نمای ساختمان

انواع متریال نمای ساختمان

انواع متریال نمای ساختمان می‌توانند به ساختمان چهره و نمایی مدرن متناسب با کاربری آن ببخشند و و بسیاری ویژگی‌های دیگر به ساختمان ببخشند.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *