ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و محصولات صنعتی پیدا می‌شود که به انواع ورق فولادی نیاز نداشته باشد.

اگر با این محصول پرکاربرد آشنا نیستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره انواع گرید ورق فولادی در اختیارتان قرار دهیم.

ورق فولادی چیست؟

ورق‌های فولادی از لحاظ ظاهری به شکل ورقه‌هایی مسطح با ضخامت کم هستند که اغلب به‌صورت رول به‌فروش می‌رسند. انواع ورق فولادی معمولاً با نورد یا فشار دادن شمش‌های فولادی یا بیلت‌ها در دمای بالا ساخته می‌شوند.

برای حالت دادن به ورق‌های استیل از حرارت زیاد استفاده می‌شود. این ورق‌ها در گرید‌ و ضخامت‌های مختلف موجود هستند.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد انواع گرید ورق فولادی آن است که می‌توان از طریق برش، جوشکاری، خمش و سایر تکنیک‌های ساخت آن‌را برای پروژه‌های مختلف پردازش کرد.

 کاربردهای ورق فولادی چیست؟

به‌دلیل تطبیق پذیری، استحکام و دوام انواع ورق فولادی، از این محصول در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن اشاره می‌کنیم:

  • ورق‌های فولادی از مقاومت بالایی در برابر بارهای سنگین برخوردار است. به‌همین دلیل، در ساختمان‌ها، پل‌ها، بزرگراه‌ها و سایر پروژه‌های زیربنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مقاومت زیادی دربرابر‌ ضربه دارد. از‌این‌رو، در ساخت بدنه و سایر اجزا و قطعات خودرو استفاده می‌شود.
  • این محصول در برابر خوردگی مقاومت دارد و در تولید لوازم خانگی، ماشین آلات و مخازن ذخیره سازی بکار می‌رود.
  • این ورق‌ها به‌دلیل توانایی و مقاومت در محیط‌های سخت برای ساخت کشتی‌ها استفاده می‌شوند.
  • ورق‌های فولادی از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار هستند و برای ساخت قطعات هواپیما کاربرد دارند.
  • از این ورق‌ها برای ساخت نیروگاه، خطوط لوله و سکوهای نفتی استفاده می‌شود.
ورق فولادی چیست

انواع ورق فولادی

ورق های‌ فولادی دارای انواع متفاوتی هستند که هریک در تهیه محصولی خاص کاربرد دارد. از جمله:

ورق‌ پانچ

ورق پانچ همان ورق فلزی معمولی است که روی آن با استفاده از دستگاه CNC یا به‌صورت دستی، سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود.

این ورق‌ها از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و گرما را از خود عبور می‌دهند. به‌همین دلیل، در صنایعی که تحت گرمای زیادی قرار دارند به‌کار می‌رود‌. این ورق‌ فولادی به‌طور خاص در ماشین آلات، سقف کاذب و غیره استفاده می‌شوند.

ورق سیاه

یکی از پرکاربردترین انواع گرید ورق فولادی، ورق سیاه است که به‌دلیل نحوه ساخت، تغییر رنگ می‌دهد. این ورق‌ با حرارت دادن شمش فولادی و مسطح ساختن آن تهیه می‌شود.

ورق سیاه در دو نوع معمولی و صنعتی وجود دارد که روش ساخت و کاربرد آن‌ها بایکدیگر متفاوت است. از مهم‌ترین موارد استفاده آن می‌توان به کشتی سازی، تانکر سازی و غیره اشاره کرد.

ورق گالوانیزه

یکی از انواع ورق فولادی ضد زنگ؛ ورق گالوانیزه است. از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد که به محبوبیت آن افزوده است.

این ورق‌ها درمقابل خوردگی مقاوم هستند. به‌همین دلیل، در مخازن ذخیره آب‌، ساخت قطعات کشتی و غیره استفاده می‌‌شود.

ورق رنگی

این ورق‌ها از فولاد گالوانیزه که سطح‌ آن با پوشش الکترواستاتیک پوشانده شده است، ساخته می‌شود. ورق‌ رنگی بعد از پاکسازی چربی و یکدست سازی سطوح،‌ رنگ‌آمیزی می‌شوند. 

این ورق در رنگ‌های متنوعی مانند آبی، سبز، قرمز، نارنجی، سفید و غیره‌ در بازار موجود هستند. 

برای رنگ کردن این نوع ورق‌‌ یک رنگ پودری پایه پلیمر روی آن پاشیده می‌شود و درون کوره قرار می‌گیرد. در مرحله آخر نیز بعد از خنک شدن با استفاده از غلطک، رنگ نهایی به آن زده می‌شود و دوباره آن‌را داخل کوره قرار می‌دهند. ورق رنگی در ساخت لوازم خانگی، آلاچیق و غیره به‌کار می‌رود.

ورق روغنی

ورق روغنی، سطح نازکی و ضخامت کمی دارد‌. این ورق باوجود ضخامت کم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و طی مراحلی از جمله اسیدشویی، روغن کاری و کلاف پیچی تهیه می‌شود.

این ورق‌ها در‌ گریدهای مختلفی موجود هستند و برای ساخت لوازم خانگی مانند یخچال، تولید لوله و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارند.

ورق‌های فولادی انواع مختلف دیگری نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ورق آتشخوار، ورق اسیدشویی، گالوالوم، آجدار، آلیاژی، ورق استنلس استیل، آلومینیوم، ضد سایش، قلع اندود، شادولاین و دریایی اشاره کرد.

برای اطلاع از قیمت انواع ورق فولادی می‌توانید با شماره ۶۶۱۳۸۶۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

نحوه تولید ورق فولادی چگونه است؟

اگر بخواهیم از اولین مرحله در تولید ورق‌ فولادی نام ببریم باید به استخراج سنگ آهن و تبدیل آن به آهن مذاب در کوره‌های مخصوص اشاره کنیم. مراحل بعدی تولید انواع ورق فولادی به شرح زیر هستند:

  1. در مرحله فولادسازی، آهن مذاب را در کوره‌های مخصوصی قرار می‌دهند تا ناخالصی‌هایی مانند کربن، سیلیکون و گوگرد از آن تصفیه شوند.
  2. سپس فولاد تصفیه شده را در فرایند ریخته‌گری داخل دال‌های بزرگ و مستطیلی شکل می‌ریزند که محصولی نیمه فولادی به نام اسلب تولید می‌شود.
  3. این اسلب‌ها را حرارت می‌دهند تا ضخامتشان کاهش یابد و به شکل ورق درآید. این فرآیند که به آن نورد گرم می‌گویند، خواص مکانیکی فولاد را بهبود می‌بخشد.
  4. برخی از ورق‌های فولادی پس از نورد گرم برای کاهش بیشتر ضخامت تحت نورد سرد قرار می‌گیرند. سپس آن‌ها را بازپخت و گالوانیزه می‌کنند.
  5. در نهایت این ورق‌ها را با استفاده از ابزار و ماشین آلات مختلف برش می‌دهند تا به ابعاد دلخواه برسد. همچنین، ممکن است کارهای اضافی مانند پانچ، خم کردن و جوشکاری روی آن‌ها انجام شود.

خرید ورق فولادی از توری سید

ورق فولادی جزو محصولاتی است که انواع و گریدهای مختلفی دارد. این ورق‌ها به‌دلیل استفاده در صنایع حساس باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. از‌این‌رو، در هنگام سفارش این محصول را از فروشگاهی معتبر که ورق‌های فولادی تضمین شده به‌فروش می‌رساند،‌ خریداری کنید.

توری سید یکی از معتبرترین فروشگاه‌های عرضه‌کننده انواع ورق فولادی است که بدون واسطه این محصول را به‌دست‌تان می‌رساند. شما می‌توانید برای سفارش با شماره تلفن  ۰۹۱۲۵۸۵۳۲۳۷ تماس بگیرید.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

طراحی و انواع تابلو رستوران مدرن و جذاب

طراحی و انواع تابلو رستوران مدرن و جذاب

تاثیرگذاری برخی از تبلیغات آفلاین مانند تابلو رستوران موجب شده تا روزبه‌روز طرح‌های نوین‌ و خلاقانه‌ای برای نمای سردرب رستوران استفاده شود. این طرح‌های زیبا و چشم نواز به جلب توجه رهگذران و جذب مشتریان بیشتر کمک می‌کند. انتخاب و نصب بهترین تابلو رستوران یک تبلیغ ارزان...

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

مطالب مرتبط

راهنمای خرید ورق پانچ ارزان

راهنمای خرید ورق پانچ ارزان

ورق پانچ ارزان یکی از انواع ورق‌های فلزی است که به دلیل قیمت پایین آن، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

دستگاه پانچ ورق فلزی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دستگاه پانچ ورق فلزی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دستگاه پانچ ورق فلزی یک ابزار صنعتی است که برای برش یا سوراخ‌کاری ورق‌های فلزی به کار می‌رود. این دستگاه‌ها در صنایع مختلفی مانند صنایع خودروسازی، ساخت‌وساز، تولید لوازم خانگی، صنایع فلزی و غیره استفاده می‌شوند.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *