تفاوت فولاد نورد گرم با فولاد نورد سرد چیست؟

نَوَرد (Roling) یک فرایند پردازش و شکل‌دهی فلز است که از یک سری غلتک برای تغییر شکل، یکنواخت سازی و بهبود خواص مکانیکی مواد استفاده می‌کند. فولاد نورد را می توان به دو نوع فولاد نورد گرم و فولاد نورد سرد طبقه بندی کرد. تفاوت نورد گرم و نورد سرد ویژگی‌های متمایزی را نشان می‌دهد که آنها را برای کاربردهای مختلف مناسب می‌کند.

قبل از انتخاب و سفارش ورق فولادی نورد برای یک پروژه، مهم است که از تفاوت‌های بین این دو نوع و نحوه تأثیر آنها بر عملکرد آنها آگاه باشید.

فولاد نورد گرم چیست و چگونه تولید می‌شود؟

فولاد نورد گرم فولادی است که فرآیند نورد را در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد خود (معمولاً ۱۷۰۰ درجه فارنهایت یا بیشتر) پشت سر گذاشته است.

در مقایسه با فولاد فرآوری نشده، مواد فرآوری شده شکل پذیری و انعطاف بیشتری از خود نشان می‌دهند. این امر کار با آن را در عملیات پردازش بعدی آسان‌تر می‌کند.

فرآیند نورد گرم با یک ورق مستطیلی بزرگ فلزی به نام بیلت (Billet)، شروع می شود. ابتدا بیلت گرم شده و به شکل یک رول بزرگ فشرده می شود. در حالی که هنوز گرم است، از یک سری غلتک‌های چرخان عبور می‌کند تا به ابعاد مورد نظر برسد.

فولاد نورد شده سپس به رول‌های کلاف پیچیده می‌شود و صبر می‌کنیم تا خنک شود. در عملیات تولیدی که شامل اشکال دیگر است، مواد فرآوری شده در واحدهای مشخص شده بریده و بسته بندی می‌شود.

فولاد نورد گرم

مزایای فولاد نورد گرم

ورق فولاد نورد گرم چندین مزیت تولیدی دارد، مانند:

هزینه کمتر: فولاد نورد گرم نسبت به نورد سرد، ارزان‌تر است زیرا شامل پردازش کمتری است.

کارایی بهتر: از آنجایی که فرآیند نورد گرم در دماهای بالا تولید می‌شود، مواد پردازش شده به راحتی شکل می‌گیرند.

تنش داخلی کم یا بدون تنش: فرآیند تولید نورد گرم شامل خنک شدن تدریجی فولاد است. این امر به ماده اجازه می‌دهد به صورت آهسته و معمولی شکل بگیرد که از تنش‌های داخلی جلوگیری می‌شود.

کاربردهای فولاد نورد گرم

از ورق های نورد گرم به طور گسترده‌ای در ساخت انواع ورق پانچ استفاده می‌شود.

معروف‌ترین ورق نورد گرم، ورق سیاه است که قبلاً به کاربردهای فراوان آن در صنایع مختلف مختلف اشاره کردیم.

از آنجایی که نورد گرم ورق فولادی در مرحله سرد شدن کمی منقبض می شود، کنترل کمتری بر شکل نهایی آن وجود دارد. به همین دلیل، معمولاً در جاهایی که به تلرانس‌های بسیار فشرده نیاز ندارند، استفاده می‌شود. مانند:

  • تجهیزات کشاورزی
  • قطعات خودرو (به عنوان مثال، قاب و رینگ چرخ)
  • مصالح ساختمانی (به عنوان مثال، تیرهای I)
  • تجهیزات راه آهن (به عنوان مثال، ریل و اجزای واگن ریلی)

برای ثبت سفارش و خرید انواع ورق پانچ می‌توانید با شماره ۶۶۳۱۸۰۶۹-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

فولاد نورد سرد چیست و چگونه تولید می‌شود؟

فولاد نورد سرد، فولاد نورد گرم است که برای بهبود خواص ابعادی و مکانیکی خود، تحت پردازش اضافی قرار گرفته است.

در طی فرآیند نورد سرد، فولاد نورد گرم سرد شده از یک سری از غلتک‌ها در دمای اتاق عبور می‌کند.

از آنجایی که این ماده دیگر گرم و چکش خوار نیست، برای فشرده سازی آن به شکل دلخواه، به مقدار قابل توجهی فشار بیشتری نیاز است.

در حالی که این پردازش نسبت به فرآیند نورد گرم فشرده‌تر و گران‌تر است، اما می‌تواند تحمل ابعادی کمتر و سطح کیفیت بهتری را به دست آورد.

در مقایسه با فولاد نورد گرم، فولاد نورد سرد مزایای مختلفی دارد، مانند:

استحکام بیشتر: فولاد نورد سرد می تواند تا ۲۰ درصد بیشتر از فولاد نورد گرم استحکام نشان دهد. این امر آن را برای استفاده در کاربردهای پرفشار مناسب‌تر می‌کند.

پوشش بهتر سطح: قطعات و محصولات ساخته شده از فولاد نورد سرد معمولاً سطحی صاف و براق دارند که خالی از زنگ زدگی و رسوب است.

دقت بالاتر: بر خلاف فولاد نورد گرم، فولاد نورد سرد پس از فرآیند شکل‌دهی منقبض نمی‌شود. این کیفیت امکان ایجاد مواد بسیار دقیقی را فراهم می‌کند که نیاز به پردازش ثانویه کمی دارند.

فولاد نورد سرد

کاربردهای فولاد نورد سرد

همانند ورق نورد گرم، از ورق های نورد سرد هم در تولید ورق مشبک یا پانچ استفاده‌های بسیاری می‌شود.

ورق پانچ روغنی از جمله ورق‌های معروفی است که با فرایند نورد سرد تولید می‌شود.

فولاد نورد سرد اغلب برای کاربردهایی استفاده می‌شود که به فشارهای بیشتر و سطوح بهتر نیاز است.

برخی از کاربردها و محصولات تولید شده با نورد سرد عبارتند از:

  • ورق‌، میله‌ و نوارها
  • سازه‌های هوافضا
  • لوازم خانگی
  • صنعت خودروسازی
  • مبلمان فلزی
  • اجزای مکانیکی

تفاوت‌های کلیدی بین نورد گرم و نورد سرد

تفاوت اساسی فولاد نورد گرم و نورد سرد دمایی است که آنها در آن پردازش می‌شوند.

به جز تفاوت دمای تولید، تمایزهای دیگری بین این دو ماده وجود دارد، از جمله در موارد زیر:

کیفیت سطح

فولاد نورد گرم دارای لبه‌ها و سطوح ناهمواری است که برای آماده سازی آن برای استفاده در عملیات تولید بعدی نیاز به کربن زدایی یا سایر عملیات دارد.

در مقابل، فولاد نورد سرد به طور کلی دارای سطحی براق و صاف است. این قضیه امکان استفاده از آن را در عملیات‌های تولیدی بعدی، همانطور که هست فراهم می‌کند.

سختی مواد.

فرآیند نورد سرد فولادی با استحکام و سختی بسیار بالاتر از فولاد تولیدی توسط فرآیند نورد گرم تولید می‌کند.

تنش داخلی

استحکام و سختی بیشتر مواد تولیدی فرآیند نورد سرد، تنش‌های داخلی بیشتری را به همراه دارد. این تنش‌ها باید قبل از پردازش مواد از بین بروند. در غیر این صورت ممکن است قطعه یا محصول نهایی دچار تاب خوردگی شود.

این دو نوع فولاد را نباید با مشخصات فنی یا گریدهای مورد استفاده برای طبقه بندی فولاد بر اساس ترکیب یا ویژگی‌های فیزیکی اشتباه گرفت. فولاد بدون توجه به مشخصات متالورژیکی یا درجه آن می‌تواند نورد گرم یا نورد سرد شود.

نکات مهم خرید فولاد نورد گرم و نورد سرد

هنگام ارزیابی گزینه‌های فولادی برای یک پروژه، مهم است به خاطر داشته باشید که برخی از مواد برای اهداف خاص بهتر از سایرین کار می‌کنند.

درک اینکه کدام نوع فولاد برای کاربرد مورد نیاز شما مناسب است، از مصرف بیش از حد مواد خام جلوگیری می‌کند و در دراز مدت در زمان صرفه جویی می‌شود.

می‌توانید جهت مشاوره خرید فولاد نورد سرد و فولاد نورد گرم، شامل انواع ورق سیاه و ورق پانچ روغنی به معتبرترین مرکز تولید یعنی وب سایت توری سید مراجعه کنید.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و...

جدیدترین مدل تابلو مغازه چیست + ایده تابلو مغازه

جدیدترین مدل تابلو مغازه چیست + ایده تابلو مغازه

به چشم آمدن بیشتر یک واحد تجاری در میان انبوه کسب و کارها، یکی از مهم‌ترین اهداف نصب تابلوی مغازه است. با استفاده از جدیدترین مدل های تابلو مغازه می‌توانید کسب و کار خود را به بهترین شکل تبلیغ و توجه مردم را به‌سوی آن جلب کنید. استفاده از یک تابلوی مغازه جذاب نوعی...

مطالب مرتبط

راهنمای خرید ورق پانچ ارزان

راهنمای خرید ورق پانچ ارزان

ورق پانچ ارزان یکی از انواع ورق‌های فلزی است که به دلیل قیمت پایین آن، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *