نکات مهم انتخاب آلیاژ استنلس استیل مناسب

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، ایمنی و استحکام بالا، معمولاً در کاربردهای مختلف صنعتی از ساخت ابزار پزشکی یا ذخیره سازی مواد شیمیایی گرفته تا حمل و نقل یا تولید برق استفاده می‌شود.

در حالی که بیش از ۳۵۰۰ آلیاژ فولاد وجود دارد، همه گریدها یکسان تولید نمی‌شوند. ما در مقاله “انواع استیل و آلیاژهای آن” در مورد انواع الیاژهای استیل توضیح دادیم. در این مقاله به نکات مهم انتخاب انواع آلیاژهای استنلس استیل می‌پردازیم.

بین این همه گزینه، چگونه می توانید آلیاژ مناسب کاربرد خود را انتخاب کنید؟ اگر در پاسخ این سوال شک دارید ادامه‌ی مقاله را از دست ندهید.

مدل‌های رایج استنلس استیل

قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب آلیاژ مناسب استنلس استیل برای پروژه خود، بهتر است با انواع مدل های رایج آن آشنا شوید. در زیر لیستی از برخی از آلیاژهای رایج فولاد ضد زنگ که در سراسر جهان استفاده می شود آورده شده است:

استنلس استیل آستنیتی (Austenitic)

این مدل ۷۰ درصد از کل تولید فولاد ضد زنگ در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند و شامل گریدهای زیر هستند:

  • سری ۲۰۰
  • ۳۰۳
  • ۳۰۴
  • L304
  • ۳۱۶
  • L316

فریت (Ferritic)

 این مدل در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند اما دوام کمتری نسبت به استنلس استیل آستنیتی دارند.

  • ۴۰۹
  • ۴۱۶
  • ۴۳۰
  • ۴۳۹

مارتنزیتی (Martensitic)

ویژگی اصلی این مدل استحکام و قدرت بالای آن است. شامل گریدهای:

  • ۴۱۰
  • C440
  • ۱۷-۴
  • ۱۵-۵

دوبلکس  (Duplex)

 این مدل ترکیبی از ساختارهای اوستنیت و فریت است.

  • ۲۲۰۵
  • ۲۲۰۷
نکات مهم انتخاب آلیاژ استنلس استیل مناسب

چگونه آلیاژ مناسب فولاد ضد زنگ را انتخاب کنیم؟

با گریدهای بسیار مختلف فولاد ضد زنگ، انتخاب از بین آن‌ها می تواند دشوار باشد. با این حال، با درک خواص و ویژگی‌های برخی از آلیاژهای رایج فولاد ضد زنگ، تصمیم گیری ممکن است آسان‌تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. برخی از نکاتی که هنگام انتخاب نوع فولاد ضد زنگ باید در نظر بگیرید عبارتند از:

۱٫ آلیاژ مناسب را با توجه به محیط عملیاتی خود انتخاب کنید.

برای تعیین عیار آلیاژ مناسب فولاد، به شرایط محیطی فکر کنید که محصول نهایی شما در آنجا قرار می‌گیرد.

PH بسیار پایین، تنش (استرس) و دماهای بالا، خوردگی و زنگ زدگی بر عملکرد فولاد ضد زنگ تأثیر منفی می‌گذارند. فولادهای سری آستنیتی T3XX، مانند انواع معمول آلیاژهای ۳۱۶ و ۳۰۴، استحکام، سختی و مقاومت در برابر خوردگی خود را در وسیع‌ترین محدوده دما حفظ می‌کنند.

مقاومت در برابر خوردگی دلیل اصلی انتخاب آلیاژهای استنلس استیل آستنیتی است.

توری استیل ۳۱۶، با افزودن مولیبدن، حتی در برابر یون‌های کلرید موجود در کاربردهای پردازش دریایی و شیمیایی مقاوم است.

۲٫ استحکام، شکل پذیری و سختی را در اولویت قرار دهید

در مرحله بعد، این سه ویژگی فیزیکی مهم را در نظر بگیرید:

  • استحکام: فشاری که یک فلز می ‌تواند قبل از شکستگی یا تغییر شکل تحمل کند.
  • شکل پذیری: توانایی یک ماده برای تغییر شکل بدون از دست دادن استحکام یا شکستن.
  • سختی: توانایی فلز برای تغییر شکل و جذب انرژی قبل از شکست.

استنلس استیل معمولاً حاوی ۱۰ تا ۳۰ درصد کروم به عنوان عنصر آلیاژی است که به مقاومت در برابر خوردگی آن کمک می‌کند.

افزودن نیکل در گریدهای آستنیتی بالاترین سختی و شکل‌پذیری را در میان گریدهای ضد زنگ ایجاد می‌کند. درجات بالای کروم، مولیبدن و نیکل در برابر خوردگی مقاوم‌ترین شرایط را ایجاد می‌کنند.

محتوای آلیاژ تنها جنبه‌ای نیست که باید هنگام انتخاب درجه آلیاژ استیل ضدزنگ در نظر گرفت. پردازش مواد نیز بر پاسخ مکانیکی تأثیر می‌گذارد.

مدت زمان استقامت فولاد در دماهای مختلف به عنوان بخشی از فرآیند خنک سازی و همچنین سرعت کل خنک شدن آن می تواند بر کیفیت کلی آلیاژ تأثیر بگذارد.

۳٫ شکل و پردازش نهایی

استنلس استیل آستنیتی به طور گسترده در اشکال توری، میله، سیم، لوله و ورق موجود است. اکثر محصولات قبل از اینکه برای کاربرد خاص خود مورد استفاده قرار گیرند نیاز به شکل دهی یا ماشین‌کاری اضافی دارند.

برای مثال، توری استیل ممکن است به خم شدن یا پیچیش، کشیدن مجدد، ماشین‌کاری، جوشکاری یا شکل‌دهی انتهایی نیاز داشته باشند. اگر فولاد ضد زنگ شما فرآیندهای ماشین‌کاری مانند CNC، ریمینگ، یا رزوه زنی را طی می‌کند، نرخ ماشینکاری را انتخاب کنید که خطر سخت شدن را کاهش دهد یا یک درجه “ماشین‌کاری رایگان” حاوی سولفور را انتخاب کنید.

هنگام جوشکاری قطعات فولادی ضد زنگ، شکنندگی در ناحیه جوش یکی از نگرانی‌های اصلی است. یک درجه کربن پایین‌تر مانند ۳۰۴، L304 یا L316 را برای کاهش تشکیل کاربید انتخاب کنید.

۴٫ ترجیحات مشتریان خود را در نظر بگیرید

بسیاری از طراحان، استنلس استیل را برای ظاهر زیبای آن انتخاب می‌کنند. استنلس استیل آستنیتی می‌تواند هر یک از روکش‌های دلخواه را دارا باشد.

۵٫ هزینه و در دسترس بودن مواد را مدیریت کنید

اگرچه فولادهای زنگ نزن آستنیتی با کارایی بالا گران‌ترین فولادهای زنگ نزن به نظر می‌رسند، اما ارزش سرمایه گذاری طولانی مدت را دارند.

انتخاب یک ماده مقاوم در برابر خوردگی و متناسب با کاربرد آن، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، خرابی و جایگزینی را کاهش می‌دهد. در نتیجه در دراز مدت از انتخاب استنلس استیل‌های آستنتیتی پشیمان نخواهید شد.

جهت مشاوره و ثبت سفارش انواع توری استیل می‌توانید با شماره ۶۶۳۱۸۰۶۹-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

جدیدترین مدل تابلو مغازه چیست + ایده تابلو مغازه

جدیدترین مدل تابلو مغازه چیست + ایده تابلو مغازه

به چشم آمدن بیشتر یک واحد تجاری در میان انبوه کسب و کارها، یکی از مهم‌ترین اهداف نصب تابلوی مغازه است. با استفاده از جدیدترین مدل های تابلو مغازه می‌توانید کسب و کار خود را به بهترین شکل تبلیغ و توجه مردم را به‌سوی آن جلب کنید. استفاده از یک تابلوی مغازه جذاب نوعی...

ورق استیل ۳۱۰ نسوز: خرید، قیمت و کاربردها

ورق استیل ۳۱۰ نسوز: خرید، قیمت و کاربردها

ورق‌های استیل، انواع مختلف با مشخصات و کاربردهای متفاوت دارند. ورق استیل 310 نسوز یکی از بهترین انواع ورق‌های استیل نسوز است که‌ دربرابر حرارت و گرما مقاوم است. این محصول به‌ویژه در صنایعی که به‌ ور‌ق‌های فولادی با دمای بالا نیاز دارند، به‌کار می‌رود. ورق استیل 310...

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

در معماری مدرن، از نماهای جذاب و خلاقانه‌ای استفاده می‌شود که جلوه خاصی به ساختمان می‌بخشند. یکی از این نماهای جدید؛ نمای دو پوسته است. این مدل علاوه‌بر زیبایی از اتلاف انرژی‌ نیز جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود که ساختمان از تهویه مناسب‌تری برخوردار باشد. نمای دو پوسته...

مطالب مرتبط

لوله کربن استیل چیست؟

لوله کربن استیل چیست؟

لوله کربن استیل که با نام لوله آهنی نیز در بازار شناخته می‌شوند، از ترکیب کردن آهن و کربن در کنار سایر افزودنی‌ها نظیر منگنز و عناصر دیگر ساخته می‌شود.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *