ورق سیاه چیست؟ انواع، کاربردها و قیمت آن

ورق سیاه یکی از انواع ورق‌های پانچ یا مشبک است که از کاربردها و مزایای بسیار زیادی دارد. اجزای تشکیل دهنده این نوع ورق در دمای بسیار بالا به رنگ مات تبدیل می‌شوند که از اصطلاح ورق سیاه برای نامگذاری این نوع ورق استفاده می‌شود.

سطح فولادهای نورد گرم (ورق‌های سیاه) در مقایسه با ورق‌های نورد سرد نازک‌تر است.

منظور از ورق سیاه چیست؟

ورق پانچ یا مشبک یک نوع قطعه فلزی بوده که معمولاً توسط دستگاه‌های اتوماتیک CNC پردازش شده است. این نوع ورق‌ها دارای انواع مختلف مانند ورق سیاه، ورق پانچ استیل، ورق گالوانیزه، آلومینیومی، ورق آجدار، ورق روغنی و … هستند.

ورق سیاه نوعی ورق تولید شده به روش نورد گرم است. این نوع ورق یک مقطع فولادی بوده که طی فرآیند نورد گرم در کارخانه تولید می‌گردد. ورق سیاه در کارخانه‌های فولاد سازی به صورت مستقیم از گندله آهن و شمس ورق ساخته می‌شود.

این نوع ورق در بازار آهن آلات و فولاد به دو نوع معمولی و صنعتی در دسترس هستند. هر کدام از این ورق‌ها با استفاده از روش‌ها و تکنولوژی‌های متفاوتی تولید و ساخته شده‌اند. ضخامت این نوع ورق‌ها معمولا از ۱/۵ میلی متر تا ۱۰۰ میلی متر می‌باشد. نوع معمولی این نوع ورق از استاندارد ساخت ST37 برخوردار بوده و دارای بیشترین کاربرد در صنعت ساختمان و سازه‌های صنعتی همچون سوله است. همچنین ورق‌های سیاه از نظر استاندارد ساخت دارای انواع مختلف ST52، A516 و ST37 هستند. از آنجا که پردازش ورق سیاه نسبت به ورق روغنی کمتر است، از این‌رو این امر به طور قابل توجهی باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

کاربردهای ورق سیاه

ورق سیاه در ضخامت و استانداردهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود و دارای استفاده‌های متنوع و زیادی است. یکی از کاربردهای مهم این نوع ورق‌ها تهیه مواد خام برای انواع پروفیل‌ها، محصولات صنعتی، اسکلت کامیون، لوله و تیوب، مخازن و تولید ماشین آلات صنعتی است.

ورق‌های سیاه یکی از اجزای کاربردی در صنایع بزرگی همچون صنعت خودرو سازی، کشتی سازی، ساخت رینگ چرخ، ساختمان سازی، تولید تجهیزات کشاورزی و صنایع سنگین فلز به شمار می‌آیند.

همچنین از این نوع ورق‌ها نیز جهت ساخت و تولید مخازن خاص، سازه‌ها و تانک استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این نوع ورق‌ می‌توان به استفاده گسترده ‌آن جهت ساخت سازه‌های مختلف، مخازن عظیم پتروشیمی و ساخت سوله‌های عظیم اشاره کرد.

ورق‌های سیاه ST44 دارای بیشترین کاربرد و استفاده در ساخت سیلندر گاز و تانکر هستند. ورق ST52 برای ساخت برخی از لوله‌های نفتی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق‌های‌ سیاه در صنعت ساختمان سازی برای مصالح فلزی ساختمان نیز دارای بیشترین کاربرد و استفاده هستند.

ورق سیاه

مزایای ورق پانچ سیاه

ورق سیاه از مزیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری برخوردار می‌باشد. این نوع ورق استحکام بسیار بالایی دارد. به همین دلیل می‌توانید از آن در صنایع خودروسازی، تانکر سازی، پتروشیمی، ساختمان سازی و … استفاده کنید. همچنین از دیگر ویژگی‌های بارز و قابل توجه ورق‌های سیاه ارتجاع پذیری بسیار خوب آن می‌باشد.

مقاومت بسیار زیاد در برابر خمش و پیچ و تحمل وزن بالا نیز از دیگر مزیت‌های این نوع ورق کاربردی به شمار می‌آیند. از دیگر ویژگی‌های منحصر بفرد و خاص این نوع ورق می‌توان به قابلیت ماشین کاری و مقاومت کششی بسیار بالای آن اشاره کرد.

این نوع ورق‌ها را می توان به اشکال مختلفی در آورد، زیرا از خاصیت چکش خواری بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین در تولید ورق‌های سیاه به راحتی می‌توان تنش پس مانده در اثر عملیات حرارتی را حذف کرد. ورق‌های سیاه در مقایسه با ورق‌های نورد سرد از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار هستند. این نوع ورق دارای قیمت پایین‌تری نسبت به ورق‌های روغنی است.

قیمت و خرید ورق سیاه

بهتر است بدانید قیمت ورق سیاه به فاکتورها و عوامل متعددی بستگی دارد. قیمت این نوع ورق در کشورمان ایران همواره دارای نوسان است. یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار بر روی قیمت این نوع ورق نرخ ارز است. از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت ورق سیاه سنگ آهن می‌باشد، زیرا سنگ آهن به عنوان ماده اولیه و اصلی تولید محصولات فولادی به شمار می‌آید.

قیمت اسلب و قراضه در بازارهای جهانی نیز از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت این نوع ورق است. همچنین میزان ضخامت و ابعاد از دیگر فاکتورهای مشخص کننده قیمت ورق سیاه است. به هر اندازه که ورق انتخابی ضخامت بیشتری داشته باشد از قیمت بیشتری نیز برخوردار می باشد.

در نهایت کیفیت، برند و عناصر آلیاژی از دیگر فاکتورهای تعیین کننده قیمت این نوع ورق به شمار می‌آید. خرید ورق سیاه را بهتر است از تولید کننده ورق پانچ تهیه نمایید که از اعتبار مناسبی در بازار برخوردار باشد.

برای خرید ورق سیاه و دریافت قمیت انواع آن می توانید با کارشناسان توری سید در ارتباط باشید. (اینجا کلیک کنید)

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

جدیدترین مدل تابلو مغازه چیست + ایده تابلو مغازه

جدیدترین مدل تابلو مغازه چیست + ایده تابلو مغازه

به چشم آمدن بیشتر یک واحد تجاری در میان انبوه کسب و کارها، یکی از مهم‌ترین اهداف نصب تابلوی مغازه است. با استفاده از جدیدترین مدل های تابلو مغازه می‌توانید کسب و کار خود را به بهترین شکل تبلیغ و توجه مردم را به‌سوی آن جلب کنید. استفاده از یک تابلوی مغازه جذاب نوعی...

ورق استیل ۳۱۰ نسوز: خرید، قیمت و کاربردها

ورق استیل ۳۱۰ نسوز: خرید، قیمت و کاربردها

ورق‌های استیل، انواع مختلف با مشخصات و کاربردهای متفاوت دارند. ورق استیل 310 نسوز یکی از بهترین انواع ورق‌های استیل نسوز است که‌ دربرابر حرارت و گرما مقاوم است. این محصول به‌ویژه در صنایعی که به‌ ور‌ق‌های فولادی با دمای بالا نیاز دارند، به‌کار می‌رود. ورق استیل 310...

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

در معماری مدرن، از نماهای جذاب و خلاقانه‌ای استفاده می‌شود که جلوه خاصی به ساختمان می‌بخشند. یکی از این نماهای جدید؛ نمای دو پوسته است. این مدل علاوه‌بر زیبایی از اتلاف انرژی‌ نیز جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود که ساختمان از تهویه مناسب‌تری برخوردار باشد. نمای دو پوسته...

مطالب مرتبط

راهنمای خرید ورق پانچ ارزان

راهنمای خرید ورق پانچ ارزان

ورق پانچ ارزان یکی از انواع ورق‌های فلزی است که به دلیل قیمت پایین آن، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

دستگاه پانچ ورق فلزی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دستگاه پانچ ورق فلزی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دستگاه پانچ ورق فلزی یک ابزار صنعتی است که برای برش یا سوراخ‌کاری ورق‌های فلزی به کار می‌رود. این دستگاه‌ها در صنایع مختلفی مانند صنایع خودروسازی، ساخت‌وساز، تولید لوازم خانگی، صنایع فلزی و غیره استفاده می‌شوند.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *