گالوانیزاسیون چیست و انواع آن

گالوانیزاسیون به عنوان یک فرآیند کاربردی و اقتصادی شناخته می‌شود که فلزات را در محیط‌های خورنده از تخریب و آسیب حفظ می‌کند. به این صورت که فلز پایه را با لایه‌ای از فلز روی پوشش می‌دهند تا مقاومت آن افزایش یافته و دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نشود. از این‌رو، فلز پایه را در روی مذاب غوطه‌ور می‌کنند.

در فرآیند گالوانیزه کردن به دلیل خاصیت کاتدی از فلز روی استفاده می‌شود که جایگزین شدن کاتد باعث ایجاد سطحی روی فلز می‌شود. این سطح پوششی روی فلز است که یون‌های فولاد را حفظ کرده و از ورود آن‌ها به محیط جلوگیری می‌کند. به این ترتیب خوردگی و زنگ‌زدگی فلز متوقف می‌شود.

انواع گالوانیزاسیون

فرآیند گالوانیزاسیون به روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. از انواع گالوانیزاسیون می‌توان به گالوانیزه سرد و گرم اشاره کرد که خاصیت ضدخوردگی و ضدزنگ‌زدگی را ایجاد می‌کنند.

گالوانیزاسیون چیست و انواع آن

در ادامه به انواع روش‌های گالوانیزه کردن می‌پردازیم:

گالوانیزه سرد

در روش گالوانیزه سرد که یک واکنش فیزیکی اتفاق می‌افتد، برروی فلز پایه، نمک روی اسپری می‌شود و لایه‌ای براق و یکنواخت با ضخامت ۲۵ میکرون تولید می‌گردد.

این فرایندهای گالوانیزاسیون در ساخت انواع توری، ورق پانچ، قطعات خودرو، پیچ و مهره، فلزات مصارف بهداشتی و غیره کاربرد دارند.

این شیوه بسیار مقرون‌به‌صرفه است و برای ساخت آن از متریال و مواد اولیه کمتری استفاده می‌شود. همچنین مصرف انرژی در گالوانیزه سرد در مقایسه با روش گرم، به طور قابل توجهی کمتر است.

تولید گالوانیزه‌های سرد در زمان کم و به راحتی انجام می‌شوند و در نتیجه عمر آن‌ها کمتر از فلزات تولیدشده به روش گرم است. از این‌رو، قیمت آن در مقایسه با روش گرم مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر است.

گالوانیزه گرم

روش گالوانیزه گرم که از متداول‌ترین روش‌های گالوانیزاسیون است، باعث ایجاد لایه‌ای متشکل از آهن و روی با ضخامت بالا روی سطح فلزات می‌‌شود.

به همین منظور غالباً در فضاهای باز و مکان‌هایی که فلزات بیشتر در معرض آسیب و خوردگی هستند، کاربرد دارند. به عنوان مثال برای ساخت دکل‌های مخابراتی، تیرهای برق، گارد ریل‌ها و غیره از گالوانیزه به روش گرم استفاده شده است.

در این فرآیند معمولاً از فلز پایه فولاد استفاده می‌شود و آن را در دمای ۴۶۰ درجه سانتی‌گراد در مخزن روی مذاب غوطه‌ور می‌کنند. به این ترتیب واکنش شیمیایی صورت گرفته بین روی و فولاد، باعث ایجاد لایه‌ای ضخیم و مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود.

لایه‌ کدر، مات و طوسی رنگی که در این روش ایجاد می‌شود، از ضخامت ۱۰۰ تا ۱۳۰ میکرون برخوردار است. لایه این روش دارای سطح صاف و یکنواختی نیست و فرآیند تولید آن به سادگی و با هزینه کم صورت می‌گیرد.

همچنین عمر طولانی آن موجب شده که استفاده از آن رواج زیادی داشته باشد. این شیوه به منظور ساخت انواع توری‌ها از جمله توری جوشی، توری مرغی، توری حصاری، پایه فنس و غیره کاربرد دارد.

تفاوت‌های انواع گالوانیزاسیون

به طور کلی فلزاتی که گالوانیزاسیون آن‌ها به روش‌های سرد و گرم انجام می‌شوند، در موارد زیر باهم تفاوت دارند:

  • نحوه آماده‌سازی
  • شکل ظاهری
  • ضخامت لایه‌های تولید‌شده
  • کاربرد
  • قیمت تمام‌شده

به این ترتیب از گالوانیزه‌ها می‌توان در ساخت انواع تجهیزات و قطعات استفاده کرد.

سفارش انواع ورق و توری

به منظور خرید انواع توری و ورق با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت، می‌توانید از شرکت توری سید اقدام کنید. این شرکت که دارای سال‌ها سابقه فعالیت و تعداد بی‌شماری پروژه موفق است، به یکی از تولیدکنندگان مطرح در کشور تبدیل شده است. کارشناسان این مرکز می‌توانند با مشاوره‌های تخصصی شما را در خرید انواع توری و ورق همراهی کنند.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و...

مطالب مرتبط

راهنمای خرید ورق پانچ ارزان

راهنمای خرید ورق پانچ ارزان

ورق پانچ ارزان یکی از انواع ورق‌های فلزی است که به دلیل قیمت پایین آن، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *