تفاوت بین ورق استنلس استیل و گالوانیزه چیست؟

تفاوت گالوانیزه و استیل از چالش‌های مهم پیش روی صنعتگران و کاربران این دو ماده است که نقش مهمی نیز در کیفیت تولیدات و صنایع کاربردی آنها دارد.

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل در برابر عناصر مختلف مانند آب، گرما، گرد و غبار و خوردگی مقاوم و برای استفاده در فضای باز کاملا مناسب است. استیل گالوانیزه با یک لایه نازک فلز روی پوشانده شده است که به آن مقاومت در برابر خوردگی می‌دهد، اما سطح حفاظتی مشابه فولاد ضد زنگ را تضمین نمی‌کند.

تفاوت گالوانیزه و استیل چیست؟

گالوانیزه یک نوع فولاد است که با لایه‌ای از روی به نام روی گالوانیزه پوشانده شده و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است. اما استنلس استیل نوعی آلیاژ آهنی است که از ترکیب آهن، کروم و نیکل تشکیل شده است و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد.

اصلی‌ترین موارد تفاوت گالوانیزه و استیل را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • گالوانیزه ظاهری روشن و قابل تشخیص دارد، در حالی که ورق استنلس استیل دارای ظاهری براق و زیبا است.
  • از موارد تفاوت گالوانیزه و استیل این است که فلز روغنی با پوشش روی گالوانیزه از زنگ‌زدگی و خوردگی جلوگیری می‌کند، در حالی که استیل ضد زنگ با حضور کروم و نیکل مقاوم‌تر است.
  • ورق گالوانیزه در صنایع ساختمانی استفاده می‌شود. در عوض، ورق‌های استیل ضد زنگ با ظاهری براق و زیبا در صنایع غذایی، دکوراسیون داخلی و ابزارهای بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • هر دو فلز در پروژه‌های مختلف کاربرد دارند، اما انتخاب بین آنها بسته به نیازهای ظاهری، مقاومت در برابر خوردگی و بودجه پروژه صورت می‌گیرد.
  • استنلس استیل به علت مقاومت بیشتر و ظاهر زیبا، معمولا در پروژه‌های ارزشمندتر ارجحیت دارد.

تفاوت ورق استنلس استیل و گالوانیزه

کدام نوع ورق برای پروژه‌های ما مناسب‌تر است؟

هر پروژه با توجه به ویژگی‌هایی که داراست منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. بر این اساس نوع فولادی که در آن استفاده می‌شود نیز خاص بوده و با ویژگی‌های تخصصی، بهتر عمل می‌کند.

وقتی از شما می‌پرسند از بین گالوانیزه یا استنلس استیل کدام بهتر است، بی‌شک بدون بررسی جزئیات پروژه نمی‌توانید پاسخ قطعی و صحیح به این پرسش بدهید.

در مقطع انتخاب مواد برای پروژه ساخت و سازی خود، مهم است که اصول اساسی تفاوت گالوانیزه و استیل را درک کنید. به این ترتیب می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه، عوامل و عناصری که پروژه شما در معرض آنها قرار می‌گیرد و نیز میزان مقاومت مورد نیاز، انتخاب مناسبی داشته باشید.

ورق استیل و گالوانیزه: کدام یک قابلیت جوشکاری بهتری دارد؟

استیل قابلیت جوشکاری بهتری نسبت به گالوانیزه دارد.

استیل به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خود، از جمله مقاومت بالا در برابر حرارت و استحکام بالا، به راحتی قابل جوشکاری است. این ویژگی به معنای امکان اتصال قطعات استیل به یکدیگر توسط فرآیندهای جوشکاری مانند جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری TIG و جوشکاری MIG است.

در مقابل، گالوانیزه برای جوشکاری ممکن است نیاز به فرآیندهای ویژه‌ای داشته و اجرای آن می‌تواند باعث آسیب به پوشش روی شود. بنابراین، استیل به عنوان یک ماده با قابلیت جوشکاری برتر موارد کاربرد بیشتری دارد.

موارد استفاده از ورق‌های گالوانیزه و استیل

در کنار تفاوت گالوانیزه و استیل از نظر ساختاری و کاربرد، موارد استفاده از این مواد صنعتی نیز جالب توجه است.

علاوه بر استفاده کلان از این مواد در صنایع گوناگون، برخی از کاربرد آنها نیز به تولید تجهیزات و لوازم ساختمانی متنوع و کاربردی دیگر مربوط می‌شود. از جمله توری فلزی که نوعی ساختار فلزی تهیه شده از مفتول‌های فلزی است و برای ایجاد یک سطح مشبک به صورت متقاطع با هم جوش داده شده یا به یکدیگر متصل می‌شود. این ساختار اغلب از فلزاتی مانند فولاد، آلومینیوم و استیل ساخته می‌شود و از طریق فرایندهای جوشکاری، بافتنی یا شبکه‌زنی تولید می‌شود.

توری استیل نوعی توری از جنس فلز است که از استیل ساخته می‌شود. این نوع توری به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، برای کاربردهایی نظیر حفاظ، درب‌ها، صنایع جلوبرنده، سازه‌های بتنی مسلح و دیوارها، سردخانه‌ها و سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

به طور کلی محصولات بسیار متنوع و کاربردی با این دو مدل ورق تهیه می‌شود. پیشنهاد می‌شود برای شناخت بهتر موارد مصرف و کاربرد بهینه هر یک از مواد، با اهل فن و کارشناسان مربوطه مشورت نمایید.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و...

مطالب مرتبط

لوله کربن استیل چیست؟

لوله کربن استیل چیست؟

لوله کربن استیل که با نام لوله آهنی نیز در بازار شناخته می‌شوند، از ترکیب کردن آهن و کربن در کنار سایر افزودنی‌ها نظیر منگنز و عناصر دیگر ساخته می‌شود.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *