لوله کربن استیل چیست؟

کربن استیل یک ترکیب جادویی برای ساخت انواع لوله‌هایی است که برای انتقال سیالات مختلف به کار گرفته می‌شوند. از این ترکیب برای ساخت انواع لوله‌ها، توری استیل و موارد مشابه دیگر استفاده می‌شود. درصد کربن مورد استفاده در لوله کربن استیل، نقش پررنگی در تعیین خواص مکانیکی آلیاژ بازی می‌کند.

برای استفاده از لوله کربن استیل در مصارف مختلفی نظیر انتقال انواع سیالات و گازها، به درصد مشخصی از کربن نیاز خواهیم داشت.

لوله کربن استیل چیست؟

لوله کربن استیل که با نام لوله آهنی نیز در بازار شناخته می‌شوند، از ترکیب کردن آهن و کربن در کنار سایر افزودنی‌ها نظیر منگنز و عناصر دیگر ساخته می‌شود. ترکیبی از کربن و آهن باعث مقاومت و استحکام مناسبی در این لوله‌ها می‌شود که در بسیاری از صنایع و کاربردها استفاده می‌شوند.

لوله کربن استیل مقاومت بالایی در برابر دما و فشار بالا دارد و از همین رو، دارای ارزش خرید بالایی بوده و در بسیاری از صنایع، انتخاب اول صنعت‌کاران است. این لوله‌ها تحت استانداردهای ASTM A106 و ASTM A53 در دو گرید A و B ساخته می‌شوند. این دو استاندارد تنها در نوع عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی لوله با هم تفاوت دارند. گرید B نرم‌تر از گرید A است؛ اما در عین حال استحکام و طول عمر بالاتری نیز دارد.

لوله کربن استیل

انواع لوله کربن استیل

انواع آن به شرح زیر هستند:

لوله مانیسمان کربن استیل

این نوع لوله استیل استحکام بسیار بالایی داشته و در صنایع مختلف و محیط‌های عمومی متنوع نظیر صنایع شیمیایی، پتروشیمی و نفت و گاز، کاربرد گسترده‌ای دارد.

لوله کربن استیل اسپیرال

این لوله‌ها بهترین عملکرد ممکن را در برابر فشار و حرارت بالا نشان می‌دهند و در مصارفی نظیر دیگ‌های بخار، دیگ‌های روغن، صنایع لبنی و موارد مشابه کاربرد فراوانی دارند.

لوله جوشی

دارای ضخامت بیشتری نسبت به سایر انواع لوله ها بوده و در برابر فشارهای داخلی، خارجی و پیچشی مقاوم است.

از این لوله در خطوط انتقال پرفشار و ساخت تجهیزات هیدرولیک، پنوماتیک و قسمت‌های متحرک ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌شود.

لوله گالوانیزه سرد

این لوله استیل با نام لوله‌های درزدار نیز شناخته می‌شوند و با آبکاری گالوانیزه سرد، در صنایعی مانند آبرسانی به منازل و زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه گرم با نام لوله گلخانه‌ای یا لوله درزدار سیاه نیز شناخته می‌شود. ضخامت این لوله بیشتر از لوله گالوانیزه سرد است و برای مصارفی با رطوبت و فشار بالا همانند گلخانه مناسب است.

لوله استیل A106  گرید B

این لوله‌ها دارای جوشکاری باکیفیت‌تر و دقیق‌تری هستند و با فشار بالایی تحت تست هیدرواستاتیک قرار می‌گیرند تا هیچ‌گونه نشتی تحت فشار آب نداشته باشند.

این لوله استنلس استیل ضریب اطمینان بالایی داشته و برای انتقال سیالات غیرخورنده مناسب است.

انواع لوله کربن استیل بر اساس میزان کربن

لوله کربن استیل بر اساس میزان کربن به‌کاررفته در تولید آن، به ۳ نوع اصلی زیر تقسیم می‌شود:

  • کربن ملایم یا کم کربن: حداکثر کربن به‌کار رفته برای ترکیب شدن با آهن و استیل در این نوع لوله، ۰.۳ درصد است. این لوله‌ها با توجه به کربن بسیار کم، دارای فرآیند ماشین‌کاری و جوشکاری آسانی نیز هستند.
  • کربن متوسط: اگر مقدار کربن به‌کار رفته در تولید لوله استیل کربن را بین ۰.۳ تا ۰.۶ درصد حفظ کنیم، لوله‌های کربن متوسط پدید می‌آیند. این لوله‌ها در صنایعی مانند خودروسازی و تولید قطعات ماشین‌آلات صنعتی به‌کار می‌روند، چرا که هزینه تولید، کارایی و دوام بسیار مناسبی دارند.
  • کربن بالا یا پرکربن: حداقل مقدار کربن در این نوع لوله‌ها ۰.۶ درصد و حداکثر مقدار آن برابر با ۲ درصد است. این لوله‌ها استحکام، مقاومت و طول عمر بالا و انعطاف پایینی دارند (خشک هستند). فرآیند جوشکاری، ماشین‌کاری و تراش‌کاری این لوله‌ها حساسیت بالایی را می‌طلبد.

برای ثبت سفارش و خرید انواع توری استیل می‌توانید با شماره ۶۶۱۳۸۶۰۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

خواص و مزایای استفاده از لوله کربن استیل

لوله‌های کربن استیل دارای ویژگی‌های بارزی هستند که آن‌ها را به انتخاب مناسبی در مقایسه با سایر مواد تبدیل کرده است. برخی از مزایا عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی: دارای مقاومت بالا در مقابل اثرات زیست‌محیطی و خوردگی هستند.
  • استحکام ساختاری: ترکیب کربن و آهن باعث مقاومت و استحکام بالایی در این لوله‌ها می‌شود.
  • قابلیت تحمل فشار و دمای بالا: به دلیل مقاومت و ساختار محکم، لوله‌های کربن استیل برای کاربردهایی با دما و فشار بالا و تغییرات دمایی و فشاری مکرر، مناسب هستند.
  • قابلیت انعطاف‌پذیری: این لوله‌ها از انعطاف‌پذیری خوبی نیز برخوردارند که در برخی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردها و صنایع مختلف

لوله کربن استیل در انواع صنایع و کاربردها استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال:

  • صنعت نفت و گاز: در تولید، حمل و ذخیره‌سازی مواد مختلف مانند نفت و گاز، از لوله‌های کربن استیل استفاده می‌شود.
  • ساخت‌وساز: در ساخت ساختمان‌ها، پل‌ها و تجهیزات مختلف از این لوله‌ها به‌عنوان سازه‌های پایه‌ای استفاده می‌شود.
  • صنعت آب و فاضلاب: لوله‌های کربن استیل در انتقال آب و فاضلاب نیز کاربرد دارند.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و...

مطالب مرتبط

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *