ورق استیل نسوز چیست؟ انواع و کاربردها

ورق استیل نسوز به‌­دلیل دارا بودن ویژگی‌­های کاربردی در سال­‌های اخیر کاربردهای وسیعی در صنعت و مصارف روزمره یافته است. مقاومت بالا در برابر خوردگی و اکسیده شدن و تحمل دماهای بسیار بالا از مهم­ترین مواردی است که این نوع ورق صنعتی را به محصولی ایده‌­آل برای بسیاری کاربردهای متنوع تبدیل کرده است.

ورق استیل نسوز چیست؟

ورق استیل نسوز، نوعی ورق فولادی است که به دلیل وجود عناصر آلیاژی خاصی مانند نیکل و کروم، در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است. این نوع ورق‌ در دماهای بالا نیز پایدار بوده و به همین دلیل با عنوان ورق نسوز معرفی می‌شود.

جنس ورق استیل نسوز چیست؟

جنس این ورق معمولاً از فولاد ضدزنگ سری ۳۰۰ تولید می­شود به همین دلیل به آن استنلس استیل نسوز گفته می‌شود و دارای حداقل ۱۰٫۵ درصد کروم و ۱٫۲ درصد نیکل است. وجود این عناصر آلیاژی باعث ایجاد لایه محافظی بر روی سطح ورق شده و از آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند.

تنوع محصولات این نوع ورق از امتیازاتی است که آن را برای استفاده در صنعت و مصارف روزمره به گزینه مناسب و ایده­‌آل تبدیل می­کند.

انواع استیل نسوز

استیل نسوز در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام دارای کاربردهای خاص خود هستند.

برخی از این نمونه‌­ها عبارتند از:

ورق استیل نسوز ۳۰۴:

در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، شیمیایی، نفت و گاز، ساختمانی و ساخت توری استیل استفاده می‌شود.

استیل نسوز ۳۱۰:

در دو مدل ورق استیل نسوز ۳۱۰ و s310 تولید می‌شوند و از پرکاربردترین انواع ورق استیل نسوز هستند.

ورق استیل نسوز ۳۱۶:

این نمونه نسبت به ورق استیل ۳۰۴ مقاوم‌تر است و در دماهای بالاتر و محیط‌هایی کاربرد دارد که بیشتر در در معرض خوردگی قرار دارند.

استیل نسوز ۳۲۱:

این ورق در برابر خوردگی ناشی از کلر مقاوم است و در صنایعی مانند صنایع آب و فاضلاب، پتروشیمی کاربرد دارد.

ورق استیل نسوز

کاربردهای ورق استیل نسوز چیست؟

  • ساخت تجهیزات آشپزخانه، ظروف غذاخوری، خطوط تولید و بسته‌بندی
  • ساخت کوره، توری فلزی، مبدل‌های حرارتی و تجهیزات نیروگاهی
  • تولید سازه‌های ساختمانی، پل‌ها، راه‌ها، اتصالات و تجهیزات ساختمانی
  • قطعات بدنه خودرو، موتور و سیستم‌های مختلف خودرو
  • مخازن نفت و پتروشیمی، لوله‌، شیرآلات و تجهیزات صنعتی
  • سکوهای نفتی، لوله‌های انتقال نفت و گاز، شیرآلات
  • ساخت بدنه، سازه‌های داخلی و تجهیزات کشتی‌

مزایای استنلس استیل نسوز

این ورق‌ها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، استحکام و مقاومت بالا، قابلیت شکل‌پذیری و امکان ماشین‌کاری و دوام و طول عمر طولانی، انتخابی مناسب برای کاربردهای مختلف هستند.

مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی

کروم در سطح استیل نسوز یک لایه محافظ ایجاد می‌کند که از آن در برابر خوردگی محافظت می‌کند. این لایه محافظ حتی در صورت خراشیده شدن ورق نیز دوباره تشکیل می‌شود.

ورق استیل نسوز در محیط‌های خورنده مانند محیط‌های اسیدی، قلیایی و حاوی کلر مقاوم است. برای مثال اگر یک ظرف غذا یا لوله استنلس استیل را در آب دریا قرار دهید، زنگ نمی‌زند.

استحکام و مقاومت بالا

این نوع ورق نسبت به ورق گالوانیزه در برابر ضربه، فشار و تنش مقاوم‌تر است و به همین دلیل در مواردی که نیاز به استحکام و مقاومت بالا وجود دارد؛ مانند ساخت تجهیزات صنعتی و ساختمانی، مخازن تحت فشار و لوله‌های انتقال مواد شیمیایی با فشار بالا، پل‌ و ساختمان‌های بلند استفاده می­شود.

قابلیت شکل‌پذیری و ماشین‌کاری

استنلس استیل نسوز با روش‌های مختلف شکل‌دهی (نظیر نورد، خم‌کاری و برشکاری) و ماشین‌کاری (مانند تراشکاری، سوراخ‌کاری و برشکاری) شکل داده می­شود.

ورق استیل نسوز را همچنین می‌توان به راحتی به شکل لوله، ورق موجدار و ورق پانچ درآورد.

دوام و طول عمر طولانی

این نوع ورق نسوز می‌تواند طی سال‌های طولانی بدون نیاز به تعمیر یا نگهداری به کار خود ادامه دهد. بنابرین در ساخت تجهیزات صنعتی و ساختمانی که نیاز به دوام و طول عمر طولانی دارند مورد استفاده است.

    برای اطلاع از قیمت انواع ورق استیل می‌توانید با شماره ۶۶۱۳۸۶۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

    آیا فولاد همان استیل است؟

    فولاد و استیل هر دو آلیاژهای آهن هستند، اما چند مورد تفاوت‌ فولاد و استیل باعث کاربردهای متفاوت این مواد شده است. فولاد حاوی مقداری کربن است که باعث می‌شود سخت و مقاوم باشد، اما در عین حال در برابر خوردگی نیز آسیب‌پذیر است. استیل حاوی کربن کمتری است و عناصر آلیاژی دیگری مانند کروم و نیکل دارد که باعث مقاومت بیشتر آن در برابر خوردگی می‌شود.

    به طور کلی فولاد برای کاربردهایی که نیاز به استحکام و مقاومت بالا دارند، مانند ساخت وسایل نقلیه، ماشین‌آلات و سازه‌ها، استفاده می‌شود. اما استیل برای مواردی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی دارند، مانند ساخت تجهیزات آشپزخانه، لوازم خانگی و مخازن صنعتی مناسب است.

    جستجو در مقالات

    آخرین مطالب

    معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

    معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

    برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

    طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

    طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

    اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

    ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

    ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

    از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و...

    مطالب مرتبط

    لوله کربن استیل چیست؟

    لوله کربن استیل چیست؟

    لوله کربن استیل که با نام لوله آهنی نیز در بازار شناخته می‌شوند، از ترکیب کردن آهن و کربن در کنار سایر افزودنی‌ها نظیر منگنز و عناصر دیگر ساخته می‌شود.

    ۰ دیدگاه

    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *