ورق رنگی چیست؟ انواع و کاربردها

ورق‌های فلزی یکی از مهم‌ترین تولیدات کارخانجات فولادی است که از آن‌ها برای ساخت انواع سقف،‌ بدنه لوازم خانگی، صنعت حمل و نقل و صنایع مختلف استفاده می‌شود. در میان انواع ورق‌های فولادی، ورق رنگی محبوبیت فراوانی دارد. چراکه به‌دلیل گالوانیزه بودن و داشتن رنگ از مقاومت بالایی دربرابر خوردگی و آسیب برخوردار است.

در‌ ادامه این مطلب درباره انواع ورق رنگی گالوانیزه و ساده اطلاعات کامل‌تری را در اختیارتان قرار می‌دهیم‌.

ورق رنگی چیست؟

یکی از پرکاربردترین انواع ورق‌های فلزی، ورق رنگی است که با رنگ الکترواستاتیک پوشانده می‌شود. رنگی‌ که روی این ورق‌های فولادی قرار می‌گیرد، از خوردگی و ساییدگی آن جلوگیری‌ می‌کند. به‌همین دلیل، ورق رنگی گالوانیزه دارای دوام زیادی است.

ورق‌های رنگی در رنگ‌های متفاوت از جمله قرمز، نارنجی، زرد و غیره‌ با ضخامت‌های بین ۰٫۱۸ تا ۰٫۷ میلی‌متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

ورق رنگی ساده و گالوانیزه هم از لحاظ ظاهری و هم از نظر کاربردی مزایای زیادی دارد. ظاهر جذاب این محصول، آن‌را برای ساختمان‌های ویلایی و لاکچری مناسب می‌کند. همچنین به‌دلیل مقاومت بالای آن دربرابر رطوبت و گرما،‌ از این محصول می‌توان در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد.

ورق رنگی

کاربردهای ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی دارای مزیت‌های فراوانی‌ از جمله زیبایی ظاهری، مقاومت دربرابر خوردگی و اکسیداسیون و تنوع رنگی است. این مزایا موجب شده تا از این ورق فولادی در موارد‌ مختلفی استفاده شود که برخی از مهم‌ترین‌ آن‌ها عبارتند از:

ساختمان سازی

از ورق رنگی گالوانیزه برای ساخت انواع سقف شیروانی، نمای ساختمان، دیوار‌های سوله و انبار استفاده می‌شود.

صنایع

ورق رنگی ساده‌ و گالوانیزه در صنایع بسیاری از جمله ساخت کابینت، کیس کامپیوتر، دیوار کاذب، کمدهای اداری و منزل به‌کار می‌رود.

حمل و نقل

از این ورق برای ساخت انواع کانتینر،‌ اتاقک وانت،‌ کامیون و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

لوازم خانگی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ورق رنگی استفاده از آن در‌ ساخت لوازم خانگی مختلف مانند بدنه یخچال، مایکروویو، گاز، ماشین لباسشویی و غیره است.

نحوه تولید ورق‌های رنگی

برای تولید ورق پانچ رنگی و سایر انواع این ورق‌ها باید فرایندی طی‌ شود. انجام این مراحل به‌ روش صحیح به تولید ورق رنگی گالوانیزه مقاوم و بادوام منجر خواهد شد. این فرایند به‌صورت زیر‌ است:

  1. در ابتدا کلاف گالوانیزه به ورق‌هایی با ضخامت مناسب تبدیل می‌شوند.
  2. سپس سطح ورق را پولیش می‌زنند تا چربی‌زدایی شود.
  3. در این مرحله برای صاف و یکدست کردن ورق‌ها از غلطک مخصوص استفاده خواهد شد. صاف کاری‌ به رنگ‌آمیزی بهتر سطح ورق کمک می‌کند.
  4. حال باید ورق‌ها‌ را بشویند و در فرایند هوادهی آن‌ها را خشک کنند.
  5. در ادامه برای افزایش مقاومت ورق‌ها دربرابر خوردگی، مواد شیمیایی مخصوصی‌ روی آن‌ها پاشیده می‌شود.
  6. در اینجا روی ورق‌های فلزی یک لایه پرایمر می‌زنند و در کوره قرار می‌دهند.
  7. بعد از خنک شدن ورق‌ها روی آن‌ها را با مواد مختلفی مانند پلی استر، اپوکسی، پلی یورتان و وینیل کلراید رنگ آمیزی می‌کنند.
  8. در نهایت برای آماده‌سازی ورق رنگی باید آن‌ها را داخل کوره قرار دهند.

برای ثبت سفارش انواع ورق رنگی می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۱۳۸۶۰۰ تماس بگیرید.

انواع طرح ورق رنگی

ورق‌های رنگی دارای ضخامت و طرح‌های مختلفی هستند که هریک قیمت و کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین انواع آن می‌پردازیم:

ورق رنگی شادولاین

برای ساخت انواع شیروانی، سقف و پنل از این مدل باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه‌ استفاده می‌شود. ورق شادولاین از نظر ظاهری نیز‌ بسیار زیبا است و در بازار به وفور یافته می‌شود.

ورق سفال پالرمو

ورق‌های رنگی را می‌توان به‌ اشکال مختلف از جمله به‌‌ شکل سفال تولید کرد. این ورق‌ها جذابیت ظاهری زیادی دارند و اغلب در ساخت شیروانی و سقف ویلاها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از مزایای ورق سفال پالرمو می‌توان به مقاومت بالا و نصب سریع آن اشاره کرد.

ورق سفال ژنوا

این ورق یکی از جدیدترین‌ انواع ورق رنگی محسوب می‌شود که به ورق سفال پالرمو شباهت دارد. از مزیت‌های آن می‌توان به سبکی و مقاومت آن اشاره کرد.

این ورق اغلب برای سقف آلاچیق‌ها یا شیروانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق فلزی ذوزنقه

ورق ذوزنقه دارای دو نوع گالوانیزه و ساده است که نوع رنگی و بدون رنگ آن در بازار وجود دارد. از این ورق‌ گالوانیزه برای ساخت سوله‌های صنعتی و سقف استفاده می‌شود.

ورق کرکره‌ای و سینوسی

این ورق رنگی که از قدیمی‌ترین انواع این محصول محسوب می‌شود، کاربردهای فراوانی دارد. آن ‌را برای ساخت سقف شیروانی، سقف سوله و ویلا بکار می‌برند.

ورق کرکره‌ای بسیار مقرون‌ به صرفه و ضدزنگ است و شباهت زیادی به ورق استیل نسوز دارد.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

طراحی و اجرای نمای فلزی طرح دار و مدرن

طراحی و اجرای نمای فلزی طرح دار و مدرن

نمای ساختمان‌ اولین چیزی است که رهگذران با آن برخورد می‌کنند بنابراین، مهم است که از متریال و طراحی مناسبی برخوردار باشد. معماران همواره به این بخش از ساختمان نگاه ویژه‌ای‌ دارند و سعی می‌کنند طراحی‌های خلاقانه‌ای اجرا کنند. یکی از جدیدترین طراحی‌ها، نمای فلزی طرح دار...

طراحی و انواع تابلو رستوران مدرن و جذاب

طراحی و انواع تابلو رستوران مدرن و جذاب

تاثیرگذاری برخی از تبلیغات آفلاین مانند تابلو رستوران موجب شده تا روزبه‌روز طرح‌های نوین‌ و خلاقانه‌ای برای نمای سردرب رستوران استفاده شود. این طرح‌های زیبا و چشم نواز به جلب توجه رهگذران و جذب مشتریان بیشتر کمک می‌کند. انتخاب و نصب بهترین تابلو رستوران یک تبلیغ ارزان...

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

مطالب مرتبط

راهنمای خرید ورق پانچ ارزان

راهنمای خرید ورق پانچ ارزان

ورق پانچ ارزان یکی از انواع ورق‌های فلزی است که به دلیل قیمت پایین آن، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *