اصول طراحی نمای ساختمان: ۱۳ اصل پرکاربرد

با رعایت اصول طراحی نمای ساختمان نه‌تنها زیبایی سازه خود را هرچه بیشتر به نمایش می‌گذارید، بلکه بیانگر سبک و سلیقه طراح و مالک ساختمان است. نکته جالب این است که نمای سازه حتی در قیمت ساختمان و موفقیت فروش آن نیز تاثیرگذار است. مالکان و سازندگانی که این نکته را به‌خوبی دریافته‌اند، طراحی نما بیرونی سازه را به کسانی می‌سپارند که در این زمینه، دارای سبک و صاحب‌نظر باشند.

با شرکت توری سید همراه باشید تا به بررسی چند اصل برتر در اصول طراحی نما بپردازیم.

تاثیر اصول طراحی نمای ساختمان بر ارزش سازه

نمای ساختمان نخستین تصویری است که از آن در دید بینندگان ثبت می‌شود. شما می‌توانید ساختن مقاوم‌ترین و بهترین ساختمان‌ها را در دستور کار خود قرار دهید، اما به نمای آنها اهمیت زیادی ندهید.

همچنین می‌توانید سازه‌ای بسازید که کیفیت آن خیلی بالا نیست، اما با اصول طراحی نمای ساختمان، آن را تبدیل به چشمگیرترین سازه یک شهر سازید.

طبیعی است در مورد نخست، سازه باکیفیت و مقاوم شما در دید ناظران جلوه چندانی نخواهد داشت. اما متاسفانه در مورد دوم، سازه‌ای با کیفیتِ پایین چشم همگان را خیره خواهد کرد. هدف ما از پرداختن به این موضوع توجه به اصول طراحی نمای ساختمان، در کنار اهمیت دادن به کیفیت ساخت آن است.

اصول طراحی نمای ساختمان

نکته‌های مهم در اصول طراحی نمای ساختمان:

چند نمونه از اصول پرکاربرد در طراحی و ساخت نما بیرونی ساختمان را بدانید:

۱- اصل زیبایی از مهم‌ترین اصول طراحی نمای ساختمان است:

زیبایی یکی از اصول مهم طراحی نما است. اگر سازه شما با رعایت اصول معماری ساخته شده باشد، اما توجهی به زیبایی آن نشود، دیدنی و چشمگیر نمی‌شود. توجه به زیبایی نمای ساختمان سازه شما را در چشم و ذهن همگان ماندگار می‌سازد.

۲- سبک طراحی و ساخت نمای ساختمان را مشخص کنید:

پیش از به‌کارگیری هر اصلی از اصول طراحی نما، باید سبک طراحی سازه شما مشخص باشد. طبیعی است اگر ساختمان شما به سبک کلاسیک یا رومی باشد، باید از نمای متقارن در نمای سازه بهره ببرید.

همین‌طور اگر طراحی سازه شما به سبک مدرن باشد، باید نمای مدرن را به کار بگیرید.

۳- شرایط جغرافیایی محل ساخت سازه را در نظر بگیرید:

در نمای هر سازه از مواد مختلفی استفاده می‌شود که هریک با شرایط زیستی خاصی سازگار است. برای مثال، برخی از سنگ‌های نما فقط با آب‌ و هوای معتدل سازگاری دارند. اگر این مصالح را در مناطق بسیار سرد یا خیلی گرم مورد استفاده قرار دهید، دوام زیادی نخواهند داشت.

۴- از رنگ و بافت در طراحی نماها بهره ببرید:

رنگ‌ و بافت‌های متنوع و جذاب، نمای سازه شما را به زیبایی به نمایش می‌گذارند. با نگاهی به ساختمان‌هایی که از ترکیب رنگ و بافت در نمای آنها استفاده شده، زیبایی آنها را می‌توانید ببینید.

پیش از انتخاب رنگ نما، نکته‌های مربوط به تاثیر روانی رنگ‌ها را در نظر بگیرید.

۵- نمای سازه را با بهره‌گیری از مواد و مصالح دردسترس بسازید:

اگر شما در تهران به دنبال ساخت نما سازه هستید، انواع مواد و مصالح ساختمانی در دسترس شما هست. اما اگر طراحی نمای سازه را در مناطق دیگر کشور انجام می‌دهید، شاید برخی از مصالح در دسترس شما نباشند.

بهترین تصمیم برای اینکه هزینه حمل مصالح را به کمترین اندازه برسانید، انتخاب بهترین مصالح محلی است. هرچند که در برخی موارد، زیبایی و ماندگاری نمای سازه برتری بیشتری نسبت به هزینه ساخت نما پیدا می‌کند.

۶- مواد و مصالح نمای سازه را در هماهنگی با سبک طراحی سازه انتخاب کنید:

بر اساس اصول طراحی نمای ساختمان، اگر سبک طراحی نمای ساختمان شما کلاسیک است، باید از مصالح متناسب با این سبک استفاده کنید.

اما اگر از سبک مدرن یا مینیمال در ساخت سازه بهره می‌برید، دست شما در انتخاب مصالح نما بازتر است.

۷- مصالح نمای سازه را از بین مرغوب‌ترین نمونه‌ها انتخاب کنید:

کیفیت بالای مصالح ساختمانی عمر سازه را افزایش می‌دهد. همچنین هزینه نگهداری نمای سازه را کمتر می‌کند. این نکته بر روی ارزش مالی ساختمان شما نیز تاثیرگذار است.

۸- اصل خاص بودن را در نمای سازه به کار بگیرید.

مناطق شهری و روستایی پر از سازه‌هایی است که نمای آنها هیچ ویژگی خاصی ندارند و نظر کسی را به خود جلب نمی‌کنند. تلاش کنید تا طراحی نمای ساختمان شما منحصربه‌فرد باشد.

به‌کارگیری اصل خاص و یکتا بودن در اصول طراحی نمای ساختمان تصویر نمای سازه شما را برای همیشه در ذهن دیگران ماندگار می‌سازد.

۹- هماهنگی و پیوستگی را در یک نمای پبچیده به کار ببرید.

نمای سازه شما ممکن است طراحی پیچیده‌ای داشته باشد. دقت کنید تا در این طراحی پیچیده اجزا دیده شوند و در پیوستگی با یکدیگر قرار گیرند.

برخی از زیباترین نماها از اصل پیوستگی سازمان‌یافته در یک ساختار پیچیده استفاده کرده‌اند. در این‌گونه نماها، طرح کلی نما دارای ساختاری پیچیده، اما سازمان‌یافته‌ است. شما می‌توانید ارتباط و هماهنگی فرم‌، بافت و رنگ‌های مختلف را به زیبایی در این نماهای پیچیده ببینید.

۱۰- برجسته‌سازی یک بخش از نمای سازه را از یاد نبرید:

گاهی نیاز است تا شما بخش خاصی از نما را مشخص و برجسته‌تر‌ از بخش‌های دیگر آن به نمایش بگذارید. در چنین شرایطی، شما نیاز به یک نقطه کانونی در نمای سازه دارید.

برجسته‌سازی نقطه کانونی یکی از اصول طراحی نمای ساختمان است که هویت و شخصیت بیشتری به نمای سازه شما می‌بخشد.

۱۱- با نورپردازی، نمای سازه را خاطره‌انگیز کنید:

تفاوتی نمی‌کند نمای شما مدرن، مینیمال، کلاسیک، روستیک یا هرسبک دیگری باشد. با نورپردازی سازه می‌توانید جلوه آن را در شب زیبا و دیدنی‌تر کنید.

۱۲- اصل قابلیت اجرا در نما را از یاد نبرید:

طراحی هر نمایی بر روی کاغذ یا در سیستم کامپیوتر انجام‌شدنی است. اما یکی از اصول طراحی نما قابلیت اجرای آن است.

وزن نما و تحمل سازه، نوع اتصالات و امکان آن و موارد دیگری باید در نظر گرفته شوند که پیاده‌سازی یک نما را امکان‌پذیر می‌سازند.

۱۳- مقاوم سازی نما را جدید بگیرید:

تفاتی نمی‌کند سبک ساخت سازه شما چیست. حتی تفاوتی نمی‌کند کدام نوع از مواد و مصالح را در پوشش‌دهی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌دهید. آنچه مهم است، مقاوم سازی نمای ساختمان در هر سبک، و با هر مصالحی است.

بهترین و مقاوم‌ترین نوع مصالح را در نما به کار بگیرید. همچنین نصب نما بیرونی ساختمان را به گونه‌ای انجام دهید که با کمترین و حتی با بیشترین لرزش زمین ‌لرزه از روی سازه فرو نریزد.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و...

مطالب مرتبط

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته از دو لایه پوسته بیرونی و پوسته داخلی ساخته می‌شود. به‌طور‌ مثال، لایه بیرونی می‌تواند از جنس شیشه تک جداره یا نمای اکسپندد متال و لایه درونی نیز از شیشه دوجداره باشد.

انواع متریال نمای ساختمان

انواع متریال نمای ساختمان

انواع متریال نمای ساختمان می‌توانند به ساختمان چهره و نمایی مدرن متناسب با کاربری آن ببخشند و و بسیاری ویژگی‌های دیگر به ساختمان ببخشند.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *