نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

در معماری مدرن، از نماهای جذاب و خلاقانه‌ای استفاده می‌شود که جلوه خاصی به ساختمان می‌بخشند. یکی از این نماهای جدید؛ نمای دو پوسته است. این مدل علاوه‌بر زیبایی از اتلاف انرژی‌ نیز جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود که ساختمان از تهویه مناسب‌تری برخوردار باشد.

نمای دو پوسته چیست؟

نمای دو پوسته از دو لایه پوسته بیرونی و پوسته داخلی ساخته می‌شود. به‌طور‌ مثال، لایه بیرونی می‌تواند از جنس شیشه تک جداره یا نمای اکسپندد متال و لایه درونی نیز از شیشه دوجداره باشد. 

بین این دو لایه یک فضای خالی وجود دارد که اندازه آن از ۲۰ سانتی‌متر تا دو متر متغیر است. این فضای خالی در جلوگیری از سروصدا، باد و نور مستقیم خورشید تاثیر دارد و مانند عایقی به بازدهی دمای ساختمان کمک می‌کند.

انواع نمای دو پوسته رایج در ایران

در نمای دو پوسته ساختمان از طرح‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمای دو پوسته دوم بسته

در نمای یکپارچه، ساکنین هر ساختمان می‌توانند به‌طور مستقل جریان هوا را در ساختمان کنترل کنند. زیرا هر طبقه پنل‌های نما مخصوص به‌خود را دارد.

نماهای پوسته دوم یکپارچه

در‌‌ این نما از شیشه به‌عنوان لایه بیرونی استفاده می‌شود و تهویه هوا در قسمت بالایی و پایینی نما وجود دارد. به‌همین دلیل، ساختمان‌هایی که از آن استفاده می‌کنند در فصول گرم سال، دمای بالاتری دارند. 

نمای پوسته‌ دوم راهرویی

در نمای پوسته دوم‌ راهرویی تداخل تهویه هوا بین طبقات مختلف وجود ندارد. چراکه هوا به‌صورت افقی بین لایه بیرونی و داخلی در جریان است.

نمای ستونی

در این نما از مکش‌ برای تهویه هوا استفاده می‌شود و جریان هوا به‌صورت عمودی در نمای بیرونی ساختمان به حرکت درمی‌آید.

نمای دو پوسته ساختمان متحرک

نمای دو پوسته متحرک از دو لایه که قابلیت حرکت و تغییر شکل دارند؛ تشکیل شده است. این سیستم معمولاً شامل یک لایه خارجی ثابت و یک لایه داخلی متحرک است که می‌تواند به صورت دستی یا اتوماتیک تغییر کند.

نمای دو پوسته ساختمان

مزایا و معایب نمای دو پوسته ساختمان

نمای دو پوسته برای افزایش زیبایی، عایق حرارتی و بهبود نور ساختمان کاربرد فراوانی دارد. استفاده از این نما دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای نمای پوسته دوم

  • دوام بالاتری نسبت به نماهای دیگر‌ دارد.
  • سرعت باد را کاهش می‌دهد.
  • از گرمای تابستان می‌کاهد.
  • از ورود سر و صدا به داخل منزل جلوگیری می‌کند.
  • نور داخل ساختمان را تنظیم می‌سازد.
  • در فصل زمستان از هدر‌ رفتن گرما پیشگیری می‌کند.

معایب

  • هزینه بالای اجرایی
  • نیاز به نیروی کار متخصص
  • هزینه بالای نگهداری و تعمیرات
  • افزایش پرتی متراژ مفید ساختمان
  • افزایش حجم ساختمان

جزئیات اجرایی نمای دو پوسته ساختمان

هدف از اجرای نمای دو پوسته ساختمان علاوه‌بر زیبایی، ایجاد یک عایق برای ورود و خروج انرژی است. برای رسیدن به این اهداف از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها به‌ دام انداختن هوا است.

جریان هوا در این ساختمان‌ها به‌ دو صورت تهویه شونده و بدون تهویه به دام می‌افتد.

در‌ حالت تهویه شونده، جریان هوا در فضای بین دو پوسته جابه‌جا می‌شود و در بدون تهویه، هوای به دام افتاده در فضای بین پوسته بیرونی و داخلی ثابت می‌ماند. این جزئیات اجرایی به پخش کردن دما در بخش‌های مختلف ساختمان کمک می‌کند.

    برای اطلاع از قیمت انواع نمای اکسپندد و استرچ متال می‌توانید با شماره ۶۶۱۳۸۶۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

    متریال نماهای دو پوسته چیست؟

    در ساختمان‌های دو پوسته باتوجه به طراحی و نوع کاربری ساختمان از متریال مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

    استرچ متال

    در این نماها از متریال مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها استرچ متال است. نماهای ساخته شده از این ماده، با استفاده از ورق‌های فلزی کشیده شده ساخته می‌شوند.

    این نما به نمای پانچ متال شباهت بسیاری دارد‌ و اغلب به‌عنوان لایه دوم و بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    با توجه به قیمت مقرون به صرفه، راحتی نصب، عدم اشتعال، طراحی زیبا و مزایای بسیار دیگر، برای ساخت نماهای واحدهای مسکونی، تجاری، بیمارستانی و غیره به‌کار می‌رود.

    شیشه

    یکی از رایج‌ترین متریال نمای ساختمان، شیشه است که هم در لایه بیرونی و هم در لایه داخلی قابل‌ استفاده است. این نوع نما بیشتر در ساختمان‌های تجاری ‌و تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    ورق آهن

    استفاده از ورق آهن در نمای دو پوسته فلزی، فضایی یکپارچه به ساختمان می‌بخشد. در هنگام استفاده از این متریال باید به مقاومت آن در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی توجه کنید.

    ورق آلومینیوم

    وزنی سبک‌تر از آهن دارد و از نظر بصری نیز زیبا است. نکته مهم در هنگام استفاده از این متریال،‌ ضخامت آن است که نباید کمتر از ۳ میلی‌متر باشد.

    ورق آلومینیوم مانند ورق‌های آهنی به رنگ‌ آمیزی نیاز دارد تا زیبایی ظاهری خود را حفظ کند.

    ورق کامپوزیت

    ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت دارای رنگ پی دی وی است. به‌همین دلیل به رنگ آمیزی نیاز ندارد.

    استفاده از این ورق‌ها دارای مزایایی مانند افزایش سرعت کار است. این ورق‌ها معایبی نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌‌توان به نامناسب بودن نمای آن از داخل اشاره کرد.

    چگونه برای ساختمان خود بهترین نمای دو پوسته را انتخاب کنیم؟

    برای انتخاب بهترین نمای دو پوسته در ساختمان در ابتدا باید شرایط آب و هوایی در منطقه موردنظر را بسنجید و براساس آن یک متریال مقاوم انتخاب کنید. همچنین، متریال نماهای دو پوسته ساختمان باید مقاومت خوبی در برابر حرارت داشته باشد و از اتلاف انرژی جلوگیری کند.

    موضوع مهم دیگری که در انتخاب نمای مناسب باید مورد توجه قرار گیرد،‌ جذابیت بصری متریال است. شما باید نمای دو پوسته‌ای را انتخاب کنید که مکمل طرح و سبک کلی ساختمان شما باشد.

    در کنار این موارد باید هزینه‌های اولیه و مزایای بلند مدت هر نما را بررسی کنید. به‌عنوان مثال، مصالح با کیفیت بالا ممکن است هزینه اولیه بالاتری داشته باشند، اما به صرفه جویی قابل توجهی در انرژی و هزینه‌های نگهداری در بلند مدت منجر شود.

    پیشنهاد ما به شما استفاده از ورق‌های استرچ متال در پوسته‌های داخلی یا خارجی نما به دلیل هزینه پایین و کیفیت بالای آنهاست.  

    جستجو در مقالات

    آخرین مطالب

    معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

    معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

    برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

    طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

    طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

    اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

    ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

    ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

    از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و...

    مطالب مرتبط

    انواع متریال نمای ساختمان

    انواع متریال نمای ساختمان

    انواع متریال نمای ساختمان می‌توانند به ساختمان چهره و نمایی مدرن متناسب با کاربری آن ببخشند و و بسیاری ویژگی‌های دیگر به ساختمان ببخشند.

    ۰ دیدگاه

    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *