بازسازی نمای ساختمان: دلایل و مراحل

بازسازی نمای ساختمان بهعنوان یکی از روش‌های افزایش ارزش ملک و جذابیت آن برای خریداران و ساکنین بناهای مختلف مطرح است و نقش مهمی در ارزش‌گذاری مجدد ساختمان دارد.

اگر در کار ساخت و ساز هستید یا مایلید نمای ملک شخصی خود را به بهترین شکل ممکن بازسازی کنید، لازم است ضمن آشنایی با ویژگی‌های کار، از مراحل و روش‌های اجرایی در این پروسه نیز آگاه باشید.

افزایش عمر مفید بنا، زیبایی ظاهری، بالا رفتن قیمت و ارزش بنا را می‌توان به‌عنوان بخشی از فواید بازسازی نما نام برد.

همچنین تعویض نمای ساختمان به‌عنوان بخشی از سلامت روحی افراد ساکن اهمیت دارد و نقش مهمی در بالا بردن کیفیت زندگی ایفا می‌کند.

دلایل مهم بازسازی نمای ساختمان

از دلایل مهم انجام بازسازی در نمای ساختمان، افزایش ارزش اقتصادی ساختمان و افزایش مقاومت بنا در شرایط آب و هوایی گوناگون است. تعویض نمای ساختمان باعث بهبود ظاهر خارجی ساختمان و جذب بیشتر مردم و خریداران احتمالی می‌شود.

بازسازی نمای ساختمان می‌تواند به روش‌ها و دلایل زیر انجام شود:

  • بهبود ارزش دارایی: تاثیر نوسازی نمای ساختمان در افزایش ارزش دارایی به‌ویژه در ساختمان‌های قدیمی
  • افزایش جذابیت ظاهری: تعویض نمای ساختمان جهت بهبود ظاهر ساختمان و افزایش جذابیت بصری
  • بهبود عملکرد ساختمان: جهت بهبود عملکرد ساختمان از جمله عایق‌بندی، بهره‌وری انرژی و جلوگیری از ورود آب به داخل ساختمان
  • بالا بردن ایمنی: جهت بهبود ایمنی ساختمان از طریق بهبود مقاومت ساختمان در برابر زلزله و مشکلات سازه‌ای دیگر
  • افزایش ارزش اجاره
  • پوشش و نصب سیستم‌های جدید نمای ساختمان: شامل عایق‌بندی، سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، تهویه مطبوع، روکش دیواری و رنگ‌آمیزی
  • نصب لایه عایق: جهت جلوگیری از نفوذ آب و باران به داخل ساختمان و نصب سیستم‌های احیا کننده سطح
  • روکش دیواری: شامل روکش دادن دیوار با مصالح مختلف مانند سرامیک، سنگ و برزنت
  • رنگ آمیزی: شامل رنگ آمیزی نمای ساختمان با رنگ‌های مناسب و مطابق با محیط اطراف

بازسازی نمای ساختمان

مراحل بازسازی نمای ساختمان

بازسازی و نوسازی نمای ساختمان و نمای آپارتمان پروسه‌ای پیچیده برای بهبود ظاهر و عملکرد ساختمان است.

این فرایند از ۴ مرحله اصلی شامل بررسی نیازمندی‌های ساختمان، برنامه‌ریزی و طراحی، نصب نمای جدید و تکمیل نهایی تشکیل می‌شود.

مراحل بازسازی نمای ساختمان زیر نظر مهندسین سازه برنامه‌ریزی و توسط پیمانکار مربوطه اجرا می‌شود و عبارت است از:

۱٫     بررسی نیازمندی‌های ساختمان

در این مرحله ابتدا باید نیازهای ساختمان، مانند تعمیرات، تغییرات، بهبودها و هزینه‌ها، شناسایی شوند. پس از شناسایی این نیازمندی‌ها، این مورد که آیا نوسازی و بازسازی نمای ساختمان مطابق با این نیازمندی‌ها است یا خیر بررسی می‌شود.

 

۲٫     برنامه‌ریزی و طراحی

در این مرحله، نیازمندی‌های بنا را بررسی خواهیم کرد و نمای مناسب با توجه به نیازهای ساختمان طراحی می‌شود. برنامه‌ای جامع و دقیق برای نوسازی و تعویض نمای ساختمان توسط مهندسین تهیه می‌شود.

این برنامه باید شامل اطلاعاتی مانند نوع مواد مصرفی در نما، رنگ‌ها، نوع نمای ساختمان و دیگر جزئیات مرتبط با نوسازی باشد.

 

۳٫     نصب نمای جدید

فرایند تعویض نمای ساختمان شامل جزئیاتی مانند نصب سازه‌های نمایی، اجرای سیستم‌های تهویه و برقی، نصب پنجره‌ها و سایر تجهیزات است. در این مرحله نیز اجرای دقیق و ظریف کار اهمیت دارد. موردی که در زیبایی نمای بازسازی بسیار تاثیرگذار است.

 

۴٫     تکمیل نهایی

پس از نصب نمای جدید، تکمیل نهایی کار انجام می‌شود تا به یک نمای مدرن، جذاب،  قابل اعتماد و کاربردی تبدیل شود. این مرحله به‌لحاظ مرور مراحل کار و نهایی‌سازی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

روش های نوسازی نمای ساختمان

به طور کلی شامل روش‌های سنتی و مدرن است. روش‌های سنتی شامل مصالح سنگی، آجری و روش‌های مدرن شامل استفاده از پوشش‌های استرچ متال، شیشه و دیگر مصالح امروزی و نوین هستند.

یکی از مدل‌های نمای ساختمانی که اخیراً به شدت مورد توجه قرار گرفته است، نمای استرچ متال است. این نوع نمای ساختمانی را با فلزاتی با پوشش متحرک می‌سازند و به شکل‌های مختلفی تنظیم و شکل می‌دهند. این نما باعث افزایش زیبایی و شکل‌پذیری ساختمان شده و در عین حال مقاومت و عمر طولانی نیز دارد.

روش‌های جدید به‌دلیل زیبایی، مقاوم بودن، قابلیت شکل‌دهی بهتر و کارایی بالاتر و امتیازاتی از این قبیل مورد توجه بسیاری از متخصصان نیز قرار گرفته‌اند.

در بازسازی ساختمان، انتخاب بهترین نما تاثیر به‌سزایی در بهبود کیفیت ساختمان دارد. بهترین نمای ساختمان، باید اغلب در یک ترکیب مناسب از زیبایی و عملکرد، برای ساختمان و مطابق با سلیقه مالک و نیازهای ساختمان ارائه شود و به مقاوم سازی نمای ساختمان نیز بپردازد.

هزینه بازسازی نمای ساختمان:

هزینه بازسازی نمای ساختمان بستگی به اندازه و شرایط نمای ساختمان قبلی، نوع و میزان مصالح مورد استفاده برای نوسازی، متراژ ساختمان و تعداد طبقات آن دارد. همچنین، میزان هزینه‌ها برای نصب و طراحی سیستم‌های نورپردازی و تزئینات نیز مهم است.

هزینه نوسازی نما برای ساختمان به بستر وضعیت موجود ساختمان، ابعاد و محدوده بازسازی، نوع مصالح و تجهیزات و نیز سایر عوامل مرتبط با پروژه بستگی دارد و می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

با این حال هزینه بازسازی نمای ساختمان اغلب به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۵ درصد از ارزش کل ساختمان در نظر گرفته می‌شود. البته، برای ساختمان‌های قدیمی‌تر و با مشکلات بیشتر، هزینه بازسازی ممکن است بیشتر از این میزان باشد.

مشاوره خرید و انتخاب نمای ساختمان

برای تعیین هزینه بازسازی نمای ساختمان بهتر است با مهندسان مشاور و پیمانکاران ساختمانی مشورت کنید. با بررسی شرایط و جزئیات پروژه، تخمین دقیقی از هزینه‌های نوسازی نمای ساختمان در اختیار خواهید داشت.

برای گذراندن موفق این مراحل باید به دقت بازار را بررسی کنید و از تجربیات دیگران و مشاوره با کارشناسان معتبر نیز استفاده کنید. مشاوران مجموعه توری سید با تجربه بالا در تجهیز و نوسازی انواع نماهای ساختمانی به صورت کاملاً رایگان مشاوره های لازم را به شما ارائه خواهند داد.

اگر قصد خرید این ورق‌ها را دارید می‌توانید بعد از این که قیمت لحظه‌ای را استعلام کردید با تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و از مشاوره‌های تخصصی رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.

جستجو در مقالات

آخرین مطالب

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

معرفی ۷ دیوار کاذب ارزان و مدرن

برخی اوقات فضای بزرگی در خانه یا محیط کار وجود دارد که می‌خواهیم آن ‌‌را به چند قسمت تبدیل کنیم تا کاربری‌های مختلفی از محیط داشته باشیم. استفاده از سیمان، آجر و سنگ یا با‌صطلاح معماری‌ سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر‌ است. در‌ اینجا باید به‌سراغ دیوار کاذب ارزان برویم...

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

طراحی نمای رستوران مدرن و سنتی

اولین فاکتوری که توجه مشتریان بالقوه یک رستوران را جلب می‌سازد و او را برای ورود به داخل تشویق می‌کند؛ نمای رستوران است. نمای بیرونی رستوران می‌تواند بیانگر نوع غذا و حتی نحوه سرو و پذیرایی آن باشد. به‌همین دلیل، طراحی نمای رستوران جزو کارهایی است که باید با دقت و...

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

ورق فولادی چیست؟ نحوه تولید، کاربرد و انواع

از صنعت خودروسازی تا تولید لوازم خانگی، ورق فولادی محصولی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند. این ورق‌ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند و باوجود ضخامت اندک، توانایی بالایی دربرابر فشار و بارهای اضافی از خود نشان می‌دهند. از‌این‌رو، کمتر کارخانه تولید ماشین‌الات و...

مطالب مرتبط

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته ساختمان چیست؟ مزایا و انواع

نمای دو پوسته از دو لایه پوسته بیرونی و پوسته داخلی ساخته می‌شود. به‌طور‌ مثال، لایه بیرونی می‌تواند از جنس شیشه تک جداره یا نمای اکسپندد متال و لایه درونی نیز از شیشه دوجداره باشد.

انواع متریال نمای ساختمان

انواع متریال نمای ساختمان

انواع متریال نمای ساختمان می‌توانند به ساختمان چهره و نمایی مدرن متناسب با کاربری آن ببخشند و و بسیاری ویژگی‌های دیگر به ساختمان ببخشند.

۱ دیدگاه

  1. میهن راپل

    اگر نمای ساختمان خوب عایق بشه فکر نمیکنم به تعویض نیاز باشه. باران و اب و هوا باعث خرابی ساختمان میشه.

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *